Konklusjon og konkurrenter

Vi har skrytt mye GTVs motor og kjøreegenskaper, men har slått hardt ned på takhøyde og bakseter. Er GTV det riktige valget for deg?

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Hvis du har et dypt og inderlig forhold til italienske biler og ikke er altfor høy, er GTV en spennende bil som garantert vil gi deg en masse kjøreglede. Men hvis italiensk design ikke er avgjørende for deg, bør du være klar over at det finnes en rekke svært interessante kupeer i 400.000-kroners-skiktet.

Audi TT 1.8 5VT

Audi TT er den dyreste av GTVs konkurrenter. TT 1.8 5VT koster drøye 452.000 kroner. Til gjengjeld er bilen utrustet med firehjulsdrift og en fin turbomotor som yter 180 hestekrefter. Til tross for firehjulsdriften klarer bilen 0-100 på 7,9 sekunder og er dermed 0,6 sekunder raskere enn GTV. Også TT kan skilte med oppsiktsvekkende design og er i likhet med GTV en bil for de blant oss som liker å bli lagt merke til. Audi innførte 3 år nybilgaranti den 1. november.

Vi har testet Audi TT 1.8 5VT. Testen finner du her.

BMW 320Ci

BMW 320Ci koster 428.000 kroner og er dermed 40.000 kroner dyrere enn GTV. Til gjengjeld kan 320Ci eiere glede seg over en rekkesekser med 2,2 liter slagvolum som yter 170 hestekrefter. BWW 320Ci er bakhjulsdrevet, i motsetning til GTV. 320Ci kan også skilte med akseptabel bakseteplass samt et langt større bagasjerom enn GTV. BMW innførte 2 år nybilgaranti den 1. november.

Vi har testet BMW 323Ci. Testen finner du her.

Hyundai Coupé 2.0 FX

Hyundai Coupé er en outsider, men er interessant for de av oss som ikke har råd til å legge 400.000 kroner i en bil. Coupé kan bli din for bare 253.000 kroner og er nesten like rask som GTV. Dagens Coupé får i løpet av de nærmeste ukene avløsning. Nykommeren kan du lese mer om her. Hyudai gir 3 år nybilgaranti.

Vi har testet Hyundai Coupé. Testen finner du her.

Mercedes-Benz C200 Kompressor Sportcoupé

GTV har et par store problemer. Et av dem heter C200 Kompressor Sportcoupé. For denne bilen, med stjerne i grillen og 163 hestekrefter koster faktisk bare 11.000 kroner mer enn GTV. Vi trivdes svært godt i Sportcoupé da vi testet bilen. Mercedes-Benz innførte 2 år nybilgaranti den 1. november.

Vi har testet MB C200 Kompressor Sportcoupé. Testen finner du her.

Opel Astra 2.0 Turbo Coupé

For 377.000 kroner kan du bli eier av en svært sprek kupé-utgave av Astra. Under panseret finner du en turbomatet toliter som yter respektable 190 hestekrefter, noe som holder til 7,5 sekunder på øvelsen 0-100. Astra er ikke like sportslig som GTV, men er til gjengjeld langt mer rommelig. Opel gir 3 år nybilgaranti.

Vi har testet Opel Astra 2.0 Turbo Coupé. Testen finner du her.

Peugeot 406 Coupé 2.0

Peugeots alternativ er den tregeste i denne samlingen. Til gjengjeld er det ikke noe å si på denne bilens utseende. Også denne bilen er langt mer familievennlig enn GTV. Peugeot gir 3 år nybilgaranti.

Vi har testet Peugeot 406 Coupé 2.0. Testen finner du her.

Toyota Celica T-Sport

Skulle undertegnede valgt seg en kupé i denne prisklassen, noe han ikke har råd til, ville det stått mellom C200 Sportcoupé og Toyota Celica T-Sport. Sistnevnte er billigere enn GTV, til tross for at den fantastiske turtallsmotoren leverer hele 192 hestekrefter. Er det fart og spenning du er ute etter, er dette et høyaktuelt alternativ. Toyota gir 3 år nybilgaranti.

Vi har testet Toyota Celica T-Sport. Testen finner du her.

Alfa Romeo GTV - konkurrenter
PrisVolumhkNm/
o/min
0-100
Alfa Romeo GTV388 0001 970150181/3.8008,5
Audi TT452 2001 781180235/1.9507,9
BMW 320 Ci428 0002 171170210/3.5008,2
Hyundai Coupe 2.0252 9501 975138187/4.8008,6
MB C 200 Komp. Sportcoupé398 8001 998163230/2.5009,3
Opel Astra Bertone376 9001 998190250/1.9507,5
Peugeot 406 Coupe 2.0346 0001 997137191/4.10010,5
Toyota Celica 1.8 T-Sport384 9001 796192180/6.8007,2

Du finner mer informasjon om Alfa Romeo GTV her.