Konklusjon og konkurrenter

1.798.000 kroner er hva det koster å få nøkkelen til en Ferrari 360 Modena F1. Men da får du også noe av det råeste på fire hjul.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vroom, zakk, vroom, zakk, vroom. Lyden er ubeskrivelig. Farten forførende og Ferrari 360 Modena F1 er så vakker som bare streken til Pininfarina kan tegne en bil.

Den har også en aura og en mystikk knyttet til merket som ingen andre bilmerker kan skryte av. Også har den 400 hester.

Italienske muskler

Med fri sikt inn til motoren kan de motorinteresserte som ikke har 1,7 millioner kroner å bruke på bil studere fyrverkeriet av en motor, rammen og hjulopphenget. Og det er litt av en motor som sitter i Ferrari 360 Modena F1. V8-motoren med sine 3,6-liters slagvolum yter 400 hester ved heseblesende 8.500 omdreininger – og har et maksimalt dreiemoment på 373 Nm ved 4.750 omdreininger.

Men Porsche 911 Turbo er billigere – og den har flere krefter.

Tysk skikkelighet

For fra den seksylindrede hekkmotoren med to turboladere utvilkler den 1.730.000 kroner dyre 911 Turbo 420 hester og 560 Nm i dreiemoment. Det gir den en toppfart på 305 kilometer i timen og akselerasjon fra 0 til 100 på 4,2 sekunder.

Britisk klasse

Sammenliknet med et slikt festfyrverkeri blir Aston Martin DB7 Vantage rene sinken – 416 hester og 542 Nm til tross. Akselerasjonen fra 0 til 100 tar uendelige 5,1 sekunder, men toppfarten er likevel høy nok; 300 kilometer i timen. Engelsk klasse koster imidlertid, 1.946.300 kroner er prisforlangende for Astonen.

Luft i håret

Som en kuriositet kan vi i sammenhengen nevne to åpne biler. Nemlig BMW Z8 med en prislapp på 1.750.000 kroner, 400 hester fra samme motor som sitter i M5 og 0 til 100 på 4,7 sekunder. Også fra Tyskland er Mercedes SL55AMG. Billig er den imidlertid ikke, men med en kompressormatet V8 motor på 476 hester og hele 700 Nm i dreiemoment er det forståelig at det ikke blir billig. Mercedes-Benz forlanger 1.976.300 kroner for herligheten.