Konklusjon og konkurrenter

Den kraftige BMW-dieselen diskvalifiserer mange potensielle konkurrenter, og stasjonsvognutførelsen noen til. Ikke overraskende er det fra hjemlandet de tøffeste konkurrentene kommer.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

394.000 kroner er dyrt hvis du ser på hestekrefter, men billig når det gjelder kraft. Få av konkurrentene klarer å holde følge uten å gå opp i sylindervolum og dermed ekstra avgifter for oss nordmenn.

Mercedes-Benz C220 T CDI

C220 T er jevnstor med 320 Touring, men bakseteplassen er bedre. Sikkerhetsutstyret ligger på samme nivå, de har begge for eksempel seks kollisjonsputer.

Motoren i Mercedesen er ikke fullt så sprek, den 2,2-liters dieselen i C220 T CDI yter 143 hestekrefter, og har et dreimoment på 315 Nm. Dette medfører at øvelsen 0-100 km/t går sekundet tregere enn i BMWen som bruker 9,3 sekunder.

Mercedes-Benz C220 T CDI er nesten 50.000 kroner dyrere enn 320d Touring, listeprisen er 439.500 kroner.

Audi A4 2,5 V6 TDI Avant

Helt nye A4 Avant har flere dieselalternativer, V6 dieselen på 155 hestekrefter er den som er nærmest 320d i ytelser. Også i A4 virker plassutnyttelsen bedre enn i BMWen, selv om bagasjevolumet er omtrent like stort.

Som Mercedesen leveres A4 standard med sekstrinns girkasse. V6-dieselen er tung, bilen veier over 100 kilo mer med den enn med 1,9 TDI. Også A4 må se seg slått av BMW når det gjelder ytelser, 0-100 km/t går 0,3 sekunder raskere i BMWen – og dreimomenter er utrolig nok 20 Nm større i 320d.

2,5-liter sylindervolum koster avgiftskroner, Audi A4 blir derfor dyr; 481.700 kroner.

Andre

Fords nye TDCI-motor i Mondeo er interessant, det samme er 1,9 TDI motoren på 130 hestekrefter når den sitter i Passat. Disse bilene har begge akseptabelt dreimoment, og er betydelig større enn 320 Touring. Forden koster 349.700 kroner i Ghia utførelse, og Passaten er enda billigere, 324.840 i Highline-versjon.

Opp en størrelse

Nærmeste konkurrent til BMW 320 d Touring er kanskje BMW 520 d Touring. Den koster bare 34.000 kroner mer enn lillebror. Bagasjeplassen er omtrent den samme, men bakseteplassen er bedre.

Årsaken til den lille prisforskjellen er at 520d kommer med den 136-hestekrefters dieselmotoren som tidligere satt i 320d. Det gjør at den 33 centimeter lengre storebroren koster mindre i avgifter, og gjør den også en god del tregere.

Godt valg

Tilbringer du en del tid på landeveien vil BMW 320d Touring sørge for at milene går lett unna. De fine kjøreegenskapene og den sterke motoren er argumenter gode nok, drivstofføkonomi er en ekstra bonus.

På et vis er 320d et relativt gunstig kjøp, og ser du på konkurrentene må du enten kraftig opp i pris eller ned i ytelse.

Se store bilder