Konklusjon og konkurrenter

Det er først og fremst den fine dieselmotoren som skiller Jeep Grand Cherokee fra konkurrentene.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Men motoren er ikke Jeep Grand Cherokee alene om – tøffeste konkurrent er kanskje konsernbroren fra Mercedes-Benz; ML 270 CDI.

Lite ekstra

Biler i denne klassen har en tendens til ikke å være komplett før du har brukt en halv årslønn på ekstrautstyr. Det gjelder ikke Jeep Grand Cherokee som er relativt ferdig utstyrt til prisen, som er 684.900 kroner.

Testbilen hadde i tillegg mørkt glass i sidevinduer og bakrute (4.400 kroner), radio/CD (2.900 kroner), soltak (12.700 kroner) og metalikk lakk (6.200 kroner). Prisen ender med dette tilleggsutstyret på 711.100 kroner.

Mercedes-Benz ML 270 CDI

Identisk motor, men svært forskjellig fra Jeep Grand Cherokee allikevel. Selv om M-klasse nok er utviklet primært for det amerikanske markedet, er bilen ML 270 CDI mye mer europeisk enn Grand Cherokee. Det betyr høyere kvalitetsfølelse og hardere seter, og litt mer direkte kjøregenskaper. Prisen for samlebåndsbroren er 663.700 kroner.

Vi vil i nærmeste fremtid publisere en duell mellom Mercedes-Benz 270 CDI og Jeep Grand Cherokee 2.7 CRD.

Test: Mercedes-Benz ML 270 CDI

BMW X5 DA

BMW kaller ikke X5 for SUV (sport utility vehicle) de kaller den for SAV (sport activity vehicle). Det spiller ingen rolle. Ideen er den samme. X5 med 184 hestekrefter og 410 newtonmeter levert av en 3-liters rekkesekser koster i utgangspunktet 753.000 kroner. Erfaringen vår med X5 er at det blir enda dyrere for å få bilen slik du vil ha den. Test av denne bilen kommer en gang på nyåret, men så lenge kan du lese om X5 med 3- og 4,4-liters bensinmotor.

Test: BMW X5 3.0

Test: BMW X5 4.4

Ny Range Rover

Den nye Range Roveren kommer til Norge i mars. Den leveres med en rekke BMW-komponenter, blant annet motorer, og vil absolutt befinne seg i det øvre segment for firehjulstrekkere.

Bilder: Ny Range Rover kan du lese om her.

En annen konkurrent, fra Solihull i England, er Land Rover Discovery II TD5 ES. Den er motorsvakere, men svært velutstyrt og relativt rimelig. Discovery har en 2,5-liter som yter 138 hestekrefter og har et dreimoment på 300 newtonmeter. Prisen er 590.500 kroner.

Test: Landrover Discovery TD5 ES

Mitsubishi Pajero GLS 3.2 Di-D

Et alternativ til Grand Cherokee er Mitsubishi Pajero. Pajero mangler et stempel i forhold til Grand Cherokee 2.7 CRD, men kan allikevel slå i bordet med 163 hestekrefter og 373 newtonmeter. I utgangspunktet har Pajero bakhjulstrekk, og med firehjulstrekket innkoblet fordeles kraften i forholdet 67% bak og 33% foran. Prisen for denne herligheten starter på 733.900 kroner.

Test: Mitsubishi Pajero GLS 3.2 Di-D

Toyota Landcruiser LC 90 VX

Neste japaner som kan erstatte Grand Cherokee er Toyota Landcruiser. Toyota har også en firesylindret motor. Landcruiser 90 har 163 hestekrefter og 343 newtonmeter. Firehjulsdriften er permanent ved hjelp av en viskokobling. Velger du reduksjonsgir blir viskokoblingen sperret og da får du 50:50 fordeling av kraften foran og bak. Prisen starter på 670.500 kroner.

Test: Toyota Landcruiser 90 Arctic Trucks

Nissan Patrol 3.0 Tdi

Nissan Patrol er størst. Den er lengst, bredest og nesten tyngst. Patrol har en treliters firesylindret motor og effekten er 158 hestekrefter. Dreimomentet i Nissan Patrol er 354 newtonmeter. I utgangspunktet er Patrol bakhjulsdrevet, og med firehjulstrekket innkoblet fordeles kraften i forholdet 50:50. Firehjulstrekket på Patrol er av enkleste sort og kan kun brukes på løst og glatt underlag. Prisen for denne bilen starter på 717.100 kroner.

Test: Nissan Patrol 3.0 Tdi

Smak og behag

Jeep Grand Cherokee er på mange måter i en mellomposisjon i sin klasse. Den er tøffere enn de litt jålete konkurrentene fra Tyskland, og ikke fullt så røff som konkurrentene fra Japan.

Antagelig er Grand Cherokee en bil du enten liker godt, eller misliker sterkt. Vi likte Grand Cherokee godt, og med den nye avgiftsgunstige dieselmotoren er ikke økonomi et like påtrengende problem lenger; i hvert fall ikke drivstofføkonomi.

Om det er fornuftig å bruke 700.000 på bil er en følelsessak, kanskje de samme følelsene som får deg til å være blant de som liker Grand Cherokee.

Tekniske data finner du her.