Konklusjon og konkurrenter

Lexus IS300 SportCross har en herlig motor og morsomme kjøreegenskaper. Men dette veier dessverre ikke opp for vår skuffelse over interiøret.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Når man kjøper bruktbil for 100.000 kroner, blir man pent nødt til å inngå kompromisser. Men når man skal legge 640.000 kroner på bordet, kan man rettferdiggjøre langt strengere krav. Etter vårt syn lever ikke Lexus IS300 SportCross opp til våre krav i denne prisklassen. Til det er rett og slett interiøret for simpelt, støynivået for høyt og bagasjerommet for upraktisk. Bilen føles rett og slett ikke like eksklusiv som følgende konkurrenter:

Audi A4 3.0 Multitronic Avant

Denne toppmodellen i A4-rekken er i likhet med IS300 SportCross utrustet med en treliters motor. Audis V6-motor er noe sterkere enn Lexus-motoren og yter 220 hestekrefter og 300 Nm. A4 er den raskeste i klassen og klarer 0-100 på 7,1 sekunder.

Vi har ennå ikke publisert noen norsk test av nye A4 Avant, men fikk et svært positivt inntrykk av bilen da vi stiftet bekjentskap med den i Berlin i august. I likhet med sedan-versjonen utstråler også Avant ryddighet, modernitet og kvalitet. Med tanke på at denne bilen koster 601.000 kroner, 14.000 kroner mindre enn SportCross, er vi ikke i tvil om hva vi ville velge. Audi tilbyr i likhet med Lexus 3 år nybilgaranti.

BMW 330iA Touring

BMW 330iA har i likhet med SportCross en 3,0-liters rekkesekser under panseret. Motoren yter respektable 231 hestekrefter og 300 Nm, noe som sørger for at bilen klarer øvelsen 0-100 på 7,2 sekunder. BMW 3-serie er bare 448 centimeter lang og dermed den korteste i dette selskapet.

330iA Touring koster i drøye 632.000 kroner og er litt dyrere enn SportCross. BMW tilbyr heller ikke mer enn 2 år nybilgaranti. Til gjengjeld utstråler BMW 3-serie langt høyere kvalitet og eksklusivitet enn SportCross. Vi har testet 330Xi. Testen finner du her.

Mercedes-Benz C 320 T

Mercedes-Benz C 320 T koster snaue 695.000 kroner og er den dyreste bilen i dette selskapet. En av årsakene bak den høye prisen er V6-motoren, som har et slagvolum på 3,2 liter. Ytelsene er likevel ikke så mye høyere enn konkurrentene - 218 hestekrefter og 310 Nm. Men også denne bilen klarer 0-100 på under 8 sekunder, og er dermed raskere enn SportCross.

Også denne bilen ligger et nivå over SportCross når det kommer til støynivå og opplevd kvalitet. Ulempen er selvsagt den høye prisen og det faktum at Mercedes-Benz kun gir 2 år nybilgaranti. Vi har ikke testet stasjonsvognen med 320-motor. Du finner imidlertid test av C 320 sedan her og test av C 270 CDI stasjonsvogn her.

Svenske outsidere

Saab 9-5 og Volvo V-70 tilhører egentlig den store mellomklassen, og er en god del større enn SportCross, A4, 3-serie og C-klasse. Vi tar dem allikevel med, for å vise spennet i valgmulighetene hvis man har drøye 600.000 kroner å rutte med. Saab 9-5 Aereo 2.3 T Estate og Volvo V70 T5 er begge utrustet med potente 2,3-litere som yter 250 hestekrefter. Legg også merke til at disse turboladede motorene er svært sterke på lave turtall. Både 9-5 og V-70 er betraktelig større biler enn SportCross, noe som gjenspeiles både når det gjelder baksete- og bagasjeromsplass. Saab og Volvo tilbyr 2 år nybilgaranti.

Du finner vår test av Saab 9-5 Aero Estate her.
Du finner vår test av Volvo V70 T5 her.

Konkurrenter: pris, motor
PrisVolumhkNm/
o/min
0-100
Lexus IS300 SportCross615 0002 997214288/4.4008,0
Audi A4 3.0 Multitronic Avant600 9002 976220300/3.2007,1
BMW 330iA Touring632 2002 979231300/3.5007,2
Mercedes-Benz C 320 T694 9003 199218310/3.0007,8
Saab 9-5 Aero 2,3 T Estate649 2002 290250350/1.9008,5
Volvo V70 T5 Aut.628 4002 319250330/2.4007,5
Konkurrenter: pris, motor
LengdeBreddeHøydeForbruk
(oppgitt)
Lexus IS300 SportCross4501731431,12
Audi A4 3.0 Multitronic Avant4541761430,94
BMW 330iA Touring4481741411,02
Mercedes-Benz C 320 T4531731431,05
Saab 9-5 Aero 2,3 T Estate4831791501,01
Volvo V70 T5 Aut.4711801491,08



  • Du finner mer informasjon om Lexus IS300 SportCross her.