Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke tilgjengelig noen bil i denne prisklassen som kan stille opp mot Subarus ytelser.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Subaru Impreza WRX STi står i en særstilling og skulle kunne tilfredstille et publikum som vil kjøpe kjøreglede, men ikke betale all verden. Testbilen koster 575.000 kroner, noe som faktisk ikke er all verden, effekten tatt i betraktning.

Konkurrentene

Audi har oppgradert S3 til 225 hestekrefter. Den koster over 100.000 kroner mindre enn Impreza, men bruker en hel evighet fra 0 til 100 kilometer i timen. Det tar 6,8 sekunder og er ikke akseptabelt.

BMW 330 XI har 231 hestekrefter fra en 3-liters rekkesekser. Prisen på denne herligheten starter på 633.000 kroner og er dermed litt dyrere enn Subaruen. 0 til 100 kilometer tar en litt kortere evighet i forhold til Audi S3, men er likevel altfor treg.

Honda Accord 2.2 R er også en tøff bil, men mangler både effekt og firehjulsdrift. Den koster en tusenlapp mer enn en Audi S3 og bruker lengst tid av disse fra 0 til 100, 7,2 sekunder.

Luringen

Til slutt nevner vi en luring som foreløpig ikke tilbys gjennom den norske Mitsubishi-importøren, men som til tross for det finnes i et lite omfang i Norge. Det er Mitsubishi Lancer Evolution VII. Den har ytelser som ligger på linje med WRX STi. En Evolution VII skal koste omtrent 700.000 kroner og er dermed for dyr, men er den eneste konkurrenten som har noe å stille opp med i denne klassen.

Konklusjon

Til tross for en serie med ulemper er det ikke mulig å misslike WRX STi. Den er rå og nesten litt farlig, særlig på glatt føre. Motoren slår som ei slegge når turboen snurrer for fullt, og alle bilentusiaster vil elske skyvet fra seteryggen når bilen skyter fremover. Utseende og noen stusslige detaljer i interiøret må du bare leve med, men du betaler heller ikke noe ekstra for det. Jeg har funnet min nye favorittbil.

Tekniske data finner du på denne lenken.