Konklusjon og konkurrenter

En komfortabel langtursbil med en prislapp som ikke er alt for drøy - Audi A6 Avant vil fortsatt ha tiltrekningskraft på de som vokser ut av Passaten.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

427.200 kroner er mye penger for en bil, men her får du god plass og komfort samt en velfungerende motor/girkasse-kombinasjon. Dessuten trenger du ikke bruke en formue på ekstrautstyr.

Mellomposisjon

Audi A6 Avant er i en mellomposisjon i markedet. Den er dyrere enn de fleste andre store stasjonsvogner, med unntak av Mercedes-Benz E-klasse og BMW 5-serie. Begge de to sistnevnte begynner å nærme seg modellskifter, nye E-klasse kommer som stasjonsvogn allerede til neste år.

Den litt sportsligere BMW 520i A Touring har vi nettopp testet, den kan du lese her. Den over 100.000 kroner dyrere Mercedes-Benz 200 TA+ kan du lese om her.

Det er flere konkurrenter med pris rundt 430.000 kroner. Opel Omega 2,2 E og SAAB 9-5 Estate 2,0 TA er firesylindrede alternativer, mens Volvo V70 2,4S har fem sylindre. Ford kan tilby en V6-motor på 2,5 liter til 419.900 kroner. BMW, SAAB og Volvo tilbyr kun to års nybilgaranti.

Kvalitetsfølelse

Den opplevde kvaliteten i Audi A6 Avant er høy, og de fleste løsninger virker gjennomtenkt. Alle bilene vi har nevnt har har lignende kvaliteter, men A6 virker blant de mer helhetlige. Det er allikevel et poeng at biler på dette nivået alle dekker primærbehovet, og det vil være smak og behag som avgjør.

En anbefaling vi følere oss trygge på er at prisdifferansen fra den effektsvakere 2,0-literen er vel anvendte penger. Differansen er nemlig kun 12.600 kroner.

Gå ikke glipp av store bilder her.