Konklusjon og konkurrenter

Denne klassen har også ett bredt kobbel av konkurrenter. Av ventende nykommer vil sikkert Mazda 6 og Opel Vectra bli vanskelig å slå.

[Ugjyldig objekt (NAV)]

Vi kan ikke komme på mye vi savner i nye Primera stasjonsvogn. Det eneste som var ekstrautstyr på vår testbil, var navigasjonsutstyr. Nissan bruker Blaupunkt, og der er hele Norge på plass på en CD, sammen med Sverige og Danmark.

De nærmeste konkurrentene

Audi A4 2.0 Multitronic er en naturlig konkurrent og den koster litt mindre - 357.600. Men utstyrsnivået er ikke på nivå med Primera, Multitronic er Audi sin variant av trinnløst girsystem.

En annen gedigen stasjonsvogn er Citroen C5 2.0 SX. Størst bagasjerom og generelt god plass er kjennemerkene på C5. Med 138 hestekrefter koblet til automatgir koster C5 329.400 kroner.

Volkswagen Passat 1.8 Tiptronic kan varte opp med herlig turbomotor med 150 hestekrefter til 352.270 kroner. Da får du også med utstyrsnivå Highline som blant inkluderer sportsseter i skinn og Alcantara og ratt og girkule i skinn.

Skoda Octavia L&K 1.8 T har den samme motoren som Passat, og med eksklusivt skinninteriør som standardutstyr blir prisen for denne bilen 320.540 kroner.

Mercedes og BMW

Du kan også bli eier av en Mercedes C180 eller en BMW 318. Mercedesen koster noe mer enn Primera, men hvis du vil satse på fancy logo i stedet for godt utstyrsnivå er det altså et alternativ. En C180 med automatgir koster fra 379.900 og en BMW 318 med automatgir koster 353.200 kroner, men en 318 har kun 118 hestekrefter. Mercedes C180 har en toliters motor med 129 hestekrefter.

Konklusjon

Nissan Primera gir deg mye god bil for pengene, men det er selvsagt også andre som kan tilby godsaker til rundt 360.000 kroner. Vi falt for denne varianten som er veldig godt ustyrt og som fungerte greit til alle daglige gjøremål. At nye Primera i tillegg har et spennende utseende bør bare gjøre den enda mer aktuell for mange.

Tekniske data finner du på denne lenken.