Konklusjon og konkurrenter

ML 55 AMG tronet noen år alene, så kom svaret fra Bayern.


Og om ikke lenge kommer Porsche Cayenne.

Velutstyrt

X5 4,6iS er toppmodellen i X5-serien, og er relativt velutstyrt i utgangspunktet. Utgangspunktet er 1.327.000 kroner, og testbilen hadde ekstrautstyr for i overkant av 80.000 kroner der navigasjon/høytalere/TV/telefon utgjør over 60.000 kroner.

Eneste konkurrent når det gjelder ytelser er Mercedes-Benz ML 55 AMG. En 5,5-liters V8 med samme hestekreftantall som X5, men med høyere dreiemoment (510 Nm ved 2.800 o/min), er ikke nok til matche X5 fullt ut. Akselerasjonen er 0,3 sekunder svakere, og ML 55 AMG mangler 8 km/t for å få samme toppfart som BMWen. Toppmodellen i ML-serien koster 1.390.500 kroner.

Nye Range Rover ligger i samme prisleie som X5 4.6 iS, men ligger et stykke unna når det gjelder ytelser. Største motoralternativ i Range Rover er nemlig identisk med den 4,4-literen som sitter i X5-lillebror.

Rundt hjørnet er det en annen produsent med fokus på kjøreglede som er klar med en stor SUV. Cayenne er navnet på monsteret Porsche har utviklet for å konkurrere i den voksende super-SUV-klassen, og den snilleste versjonen har en V8 med 340 hestekrefter. Den vil henge litt etter X5en i akselerasjonsøvelsen, men har litt høyere toppfart. Prisen ligger rundt 1.300.000 kroner. Verstingen Cayenne Turbo har 450 hestekrefter og bruker kun 5,6 sekunder på å nå 100 km/t. Prisen er nærmere 1.700.000 kroner.

Konklusjon


BMW X5 4.6 iS er en helt spesiell bil i et spesielt segment. Egentlig er hele bilen en selvmotsigelse, men konseptet har vist seg populært. Dette er for tiden det råeste som er å oppdrive i klassen, og i X5 er kjøreopplevelsen heftig, spennende og komfortabel. Det finnes antagelig intet bedre redskap for Hemsedal-pendling.

Mer om plass og komfort kan du lese i vår test av BMW X5 3.0 dA, og hvordan X5 oppfører seg i terrenget kan du lese i denne testen; BMW X5 3.0.

Gå ikke glipp av store bilder av X5 4.6 iS.