Konklusjon og konkurrenter

Nye Audi A8 er velutstyrt, rask og elegant og er uten tvil blant de mest interessante luksuslimousinene på markedet.


Nye A8 vil etterhvert bli tilgjengelig med både W12-motor og en ny 4-liters dieselmotor. Inntil disse er på plass må man imidlertid velge blant A8 3.7 V8, som koster 1.090.000, og A8 4.2 V8, som er priset til 1.238.000.

Mange sterke sider

Vi har foreløpig ikke kjørt 3,7-literen og kan derfor ikke uttale oss om denne. Det vi imidlertid kan si, er at A8 4.2 V8 er en svært interessant bil for den som har drøye 1,2 millioner kroner å bruke på en stor sedan. A8 er som nevnt foreløpig alene om å tilby 6-trinns automatkasse i kombinasjon med firehjulsdrift og er i tillegg godt utstyrt. Motoren er, til tross for mindre slagvolum, omtrent like sterk som motoren i 745i, og langt friskere enn S 430-motoren. Til tross for dette er Audien noe billigere enn sine to tyske konkurrenter.

Klarer seg godt

Lexus LS430 er etter vårt syn ikke noen verdig konkurrent til nye Audi A8 og Volkswagen Phaeton blir altfor dyr, i hvert fall hvis man ønsker bensinmotor foran torpedoveggen. Nye Jaguar XJ kan åpenbart bli en verdig konkurrent, men før den er på plass, i april, er det BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse som er de mest opplagte konkurrentene. Og mot disse ser det altså ut til at A8 klarer seg godt.

Konkurrenter: pris, motor
 PrisVolumhkNm/o/min0-100
Audi A8 4.2 V81 238 0004 172335430/3.5006,3
BMW 745i1 330 0004 398333450/3.6006,3
Mercedes-Benz S 430 4MATIC1 268 0004 266279400/3.0007,4
Konkurrenter: str., forbruk
 LengdeBreddeHøydeForbrukGir4x4
Audi A8 4.2 V85051891441,196Ja
BMW 745i5031901491,096Nei
MB S 430 4MATIC5041861451,255Ja




Store A8-bilder finner du her.

Relaterte artikler:

  • TEST: BMW 745i
  • TEST: Mercedes-Benz S 430 4MATIC
  • TEST: Lexus LS430
  • LANSERING: Volkswagen Phaeton
  • OMTALE: Nye Jaguar XJ