Konklusjon og konkurrenter

Konkurransen hadde vært enorm hvis Subaru ikke hadde hatt firehjulsdrift. Hvis det er et krav konkurrerer den mest med seg selv.


Det er faktisk Subaru selv som lager mest konkurranse for Impreza. Legacy finnes med eksakt den samme motoren, og er hele 27 centimeter lengre. Den koster 299.900, men da må du koste på aluminiumsfelger og klimaanlegg i tillegg. Vår testbil kostet 278.900 kroner med dette inkludert. Forester finnes også med denne motoren, men koster enda litt til. 327.900 kroner må du ut med for en Forester 2.0 X.

VW og Skoda

Golf finnes med firehjulsdrift, men kun med dieselmotor i denne prisklassen. 1,9 TDI med 100 hestekrefter og firehjulsdrift som kobler seg inn og ut etter behov, er det du får for 299.900 kroner. I tillegg trenger du ekstra dieselvarmer siden denne motoren ikke klarer å varme kupeen tilstrekkelig om vinteren. Nåværende Golf er også på full fart ut av programmet til fordel for en ny modell. Dette er ugunstig for annenhåndsverdien.

Skoda Octavia finnes med en toliters bensinmotor og firehjulsdrift. Octavia har det samme systemet som Golf samt et bra utstyrsnivå. 291.100 koster denne med en 115 hestekrefter.

Konklusjon

Hvis firehjulsdrift og kjøreegenskaper er et krav, kommer Impreza godt ut. Den intelligente lavserien var også noe vi falt for. Motoren er sprek, og med denne bilen i garasjen blir det aldri så dårlig forhold på veien at du ikke kommer deg ut. For dere som skal ha en bil som er allsidig og tåler bruk er Impreza et godt valg, men den skaper fortsatt ingen oppstandelse i nabolaget. Feinschmeckere vil også merke at det er en lang vei å gå før Subaru kan hamle opp med tyske interiørkvaliteter.

Tekniske data finner du på denne lenken.