Konklusjon og konkurrenter

Det er ikke tilgjengelig noen bil i denne prisklassen som kan stille opp mot Subarus ytelser.


Subaru Impreza WRX STi står i en særstilling og skulle kunne tilfredstille et publikum som vil kjøpe kjøreglede, men ikke betale millioner. Testbilen koster 559.900 kroner.

”Konkurrentene”

Det finnes flere biler med den samme konfigurasjonen, men felles for dem alle er at de ikke på langt nær er så spreke som Subaru Impreza STi. Den bruker 5,5 sekunder fra 0 til 100 og da vil kandidater med ytelser på rundt syvtallet virke som rene sinkene i forhold. Her kan vi nevne BMW 330 XI, (6,6 sekunder), Volvo S60 T5 (6,8 sekunder), Audi A4 3.0 quattro (6,9 sekunder) og Mercedes C 320 4-matic (late 7,8 sekunder). Alle disse bilene har firehjulsdrift bortsett fra Volvoen. Alfa Romeo 156 GTA imponerer med 6,3 sekunder. Ford Mondeo ST 220 er også en tøff sedan med 226 hesters V6er og 0 til 100 kilometer på 7,3 sekunder.

Luringen

Til slutt nevner vi en luring som foreløpig ikke tilbys gjennom den norske Mitsubishi-importøren, men som til tross for det finnes i et lite omfang i Norge. Det er Mitsubishi Lancer Evolution VII. Den har ytelser som ligger på linje med WRX STi. En Evolution VII skal koste omtrent 700.000 kroner og er dermed for dyr, men er den eneste konkurrenten som har noe å stille opp med i denne klassen.

Konklusjon

Vi er enige i kritikken mot bilen. Den ser ikke ut i måneskinn og har elendig komfort. Det er også et problem at du blir stoppet rutinemessig av UP med gjevne mellomrom for å vise vognkort og førerkort, samt avgi en kjapp forklaring på hvorfor du kjører slik bil. Ingen av disse tingene klarer å overskygge at WRX STi er en av de morsomste bilene å kjøre og befinner seg helt klart i favorittsjiktet blant leketøy for voksne.

Tekniske data finner du på denne lenken.