Konklusjon og konkurrenter

Volvo XC90 er ikke alene å konsentrere seg om komfort i SUV-klassen.


Et annet fokus for Volvo har vært sikkerhet både for de i og de rundt bilen. Det vil være med på å gjøre SUV-klassen mer stueren.

Det holder

Vår konklusjon etter mange mil bak rattet i XC90 D5 er at dieselkreftene er tilstrekkelig, men at vi av og til savnet litt spurtegenskaper. Vi mener XC90 D5 står seg mot konkurrentenes dieselalternativer, og at nærmeste konkurrent faktisk er den sterke bensinmotoren i XC90 2,5T. Den har 210 hestekrefter og bare litt mindre dreiemoment enn dieselmotoren.

Tre tyskere

Mercedes-Benz ML 270 CDI (663.520 kr), Volkswagen Touareg R5 TDI (686.800 kr med man. gir) og BMW X5 3,0D (772.000 kroner) er de bilene som likner mest på XC90 D5. Av disse skiller Mercedes-Benz og Volkswagen seg ut ved å tilby terrengegenskaper i tillegg til landeveiskomfort.

Er terrengegenskaper viktig kan nye Toyota Land Cruiser (680.300 kr) være et alternativ, men den leverer ikke samme komfort som i XC90.

Mer om plass og komfort finner du i vår test av XC90 T6.

Store bilder finner du her.