Konklusjon og konkurrenter

Phaeton skal i hovedsak konkurrere med Mercedes S-klasse, men det er vanskelig å se at ikke BMW 7-serie og Audi A8 også kommer inn i bildet.


Vi er litt usikre på hvor mye pris har og si i denne sammenhengen, men Phaeton vil ligge omtrent på linje med BMW 760. Mercedes S600 koster omtrent 200.000 kroner mer og havner på rundt 2 millioner.

Prisen på Phaeton er ikke 100 prosent fastsatt, men W12-modellen vil koste omtrent 1,8 millioner. V6 4-motion vil koste cirka 950.000 kroner, og V8 og V10 TDI vil koste rundt 1,2 millioner. Det er med andre ord my å spare på å vurdere motorvalget nøye.

Firehjulsdrift

Phaeton er den eneste bilen foreløpig med tolvsylindret motor og drift på alle fire hjulene. Det er nok mest nærliggende å tro at Audi A8 blir den neste bilen med de samme fasilitetene.

Fulltreffer?

Phaeton er langt fra noen fulltreffer. Både Mercedes og BMW ligger milevis foran på image og design. De har også sterkere motorer og er totalt sett mer spennende. Phaeton har desidert lavest ”hallikfaktor” i klassen, og hvis anonymitet er viktig og 1,8 millioner er greit for en stor sedan med firehjulsdrift er du i mål.

Favoritten

BMW 7-serie har blitt kritisert for mye. Både design og iDrive har fått gjennomgå i spaltemeter etter spaltemeter og vi er ikke uenige. Bilen er likevel en av undertegnedes favoritter. Mercedes S600 er også en kanonbil, men mest på grunn av den ekstreme V12 turbomotoren. Phaeton er komfortabel og anonym, og hevder seg med den beste komforten og firehjulsdrift.

Tekniske data finner du på denne lenken.