Konklusjon og konkurrenter

Litt mindre felger kompensert med Active front steering og en koppholder er alt som skal til.


For det er ingen tvil om at nye 5-serie er klassens ener når det gjelder kjøreegenskaper, og kanskje også komfort. Komfortkåringen kommer vi tilbake til når vi har testet en 5-serie på normale dekk.

Bilen er under ¾

På prislappen står det 454.000 kroner for en 520i, testbilen hadde en ekstrautstyrliste som sørget en sluttpris på 617.450 kroner. Mye av utstyret kunne vi klart oss uten, men du må nesten regne med å bruke rundt 500.000 kroner.

Hovedkonkurrent

Mercedes-Benz E-klasse er hovedkonkurrenten, og nærmest vår BMW 520i kommer E 200 K+. En kompressormatet 1,8-liter sørger for 163 hestekrefter som gjør at øvelsen 0-100 km/t går på 9,6 sekunder. 520i vil nok med sitt større slagvolum oppleves som kraftigere, men for norske forhold skiller det i praksis ikke mye.

E-klasse er også en fersk bil, og den kan allerede leveres i nordmenns yndlingsfasong; stasjonsvogn. Som sedan koster den 493.500 kroner, men det er inkludert automatgir og metalikk lakk.

A6 og S80

Audi A6 leveres med en 2.4 V6 som yter 170 hestekrefter. Prestasjonene er omtrent som i 520i, men prisen er 20.000 kroner lavere i utgangspunktet.

En annen konkurrent som er enda 10.000 billigere i utgangspunktet er Volvo S80 med toliters turbomotor på 180 hestekrefter. Verken Audien eller Volvoen kan utfordre når det gjelder kjøreegenskaper, men riktig utstyrt kan de være komfortable alternativer.

Konklusjon

Vi setter nye 5-serie øverst på listen, og hvis du klarer å spesifisere ekstrautstyret riktig er ikke prisforskjellen til konkurrentene avskrekkende.