Konklusjon og konkurrenter

Den lille klassen av lastebilregistrerte SUVer består av en tysker, og to (snart tre) amerikanere.


Det er en litt rar bilklasse, preget av mange forskjellige ombygginger og mange parallellimportører. Vi har valgt å se nærmere på de bilene som kommer til Norge gjennom vanlige importører og som står på deres prislister.

Enda en nykommer

Den tredje amerikaneren er ikke helt klar ennå, men Jeep Grand Cherokee skal bli tilgjengelig med lastebilregistrering. Den kommer med en 4,7-liters bensinmotor på 258 hestekrefter. Prisen er antydet til rundt 430.000 kroner. Jeep Grand Cherokee er den i omfang desidert netteste bilen med lastebilregistrering.

Chevrolet Tahoe er 15 centimeter kortere enn Expedition, og dukker opp med en 5,3-liters motor på 290 hestekrefter. Prisen starter på 429.000 kroner. Tahoe dukket opp i 2000 og test av den kan du lese her.

Tyskeren i selskapet er Mercedes-Benz G-klasse, for mange kjent fra førstegangstjenesten – dog er det en litt annen variant som tilbys det sivile markedet. Vi har kjørt den med dieselmotor, testen kan du lese her. Med bensinmotor på fem liter og 296 hestekrefter blir prisen 719.485 kroner. Denne utgaven har en svært omfattende standardutstyrliste.

Billigst

Ford Expedition er billigst i selskapet med en prislapp på 394.400 kroner. Vil du ha tre seter foran må du ut med ytterligere 10.509 kroner. Den er også klart størst med de fordeler og ulemper det medfører.

Fordi med et behov for stor bil med stor motor er Expedition et godt og billig alternativ. Selv for de med skrekkopplevelser bak rattet i en Excursion er Expedition alternativ, det er på alle måter en mye bedre bil.

Store bilder finner du her.