Konklusjon og konkurrenter

RX300 befinner seg i en liten klasse med tøffe og tunge konkurrenter.


Konkurrentene er tunge på mer enn ett vis, de er fysisk tyngre, større og levert fra fabrikker som mange forbinder med prestisje. Vi mener Lexus RX300 klarer seg godt, og særlig prisen starter på 669.700 kroner. Testeksemplaret og toppversjonen koster 771.500 kroner.

Konkurrenter

Den nærmeste naturlige konkurrenten er BMW X5 3.0iA. Den henvender seg på samme måte som RX300 først og fremst til kunder som setter egenskapene på vei øverst. RX300 har en klar prisfordel - 130.000 kroner billigere som innstegsmodell, og selv toppmodellen er priset 20.000 kroner under det billigste versjon av X5 koster.

BMW får litt mer krefter ut av sin treliters rekkesekser, 231 hestekrefter og 300 Newtonmeter ved 3.500 o/min gjør at den er litt kvikkere i akselerasjonen og har litt høyere toppfart. Selv om X5 er litt kortere enn RX300 oppleves den som større innvending, og har større bagasjerom der vinkelen på bakruten ikke stjeler like mye plass.

Også Volkswagen Touareg og Volvo XC90 kan på hver sin måte gi RX300 tøff konkurranse. Touareg er sammen med M-klasse fra Mercedes-Benz, Range Rover og Toyota Land Cruiser blant bilene i klassen som har terrengegenskaper å snakke om, blant annet er de utstyrt med lavgirserie. Touareg er imidlertid den eneste som leveres med en motor og en pris som gjør det naturlig å sammenlikne med RX300.

For 750.500 får du en Touareg med 3,2-liters V6 som yter 220 hestekrefter og 305 Nm ved 3.200 o/min. Den tunge Touaregen er utstyrt med en sekstrinn automagirkasse, og trenger 9,9 sekunder på å nå 100 km/t. Med Touareg får du bedre plass til bagasjen, og som nevnt betydelig bedre terrengegenskaper uten at egenskapene på vei lider nevneverdig.

Volvo XC90 er like asfaltorientert som RX300, men litt mykere satt opp. Bagasjeplassen er vesentlig bedre, og det er tydelig at Volvo har tenkt familiebil under utviklingen av XC90. En turbomotor på 2,5-liter sørger for 210 hestekrefter og et godt dreiemoment på 320 Nm ved 1.500 o/min. Det mindre slagvolumet er med på å gjøre Volvoen litt mer prisgunstig, prisen starter på 692.900 kroner.

Konklusjon


RX300 er den av alle Lexuser vi mener treffer best i sin klasse, og den passer godt for norske forhold. Prisforskjellen til blant annet BMW X5 gir også gode argumenter for å velge utradisjonelt. Eneste innvending er den litt sparsomme plassen til bagasje, de med behov for å ta med seg mye bør se nærmere på Volvo XC90 som også er nærmest i pris.

Store bilder finner du her.