Konklusjon og konkurrenter

Egentlig burde en prisforskjell på 340.000 kroner gjøre valget enkelt.


Men vi er litt usikre. Bensinmotoren på 4,4-liter og 286 hestekrefter er et mye bedre og dyrere alternativ. Det du mister ved å velge dieselmotoren er det selvfølgelige kraftoverskuddet som bør være i biler av denne klassen.

Rar klasse

Store SUVer begynner de fleste produsentene å ha på programmet, men det er kun Toyota og Land Rover som tilbyr luksusbiler i denne klassen. Det kan argumenteres godt for at for eksempel Volkswagen Touareg og Volvo XC90 er nær nok til å kunne kalles direkte konkurrenter. Også biler som BMW 7-serie og Mercedes-Benz S-klasse vil i pris og prestisje kunne konkurrere om de samme kundene.

Eneste direkte konkurrent er imidlertid Toyota Land Cruiser 100. Den kan bli med like langt inn i skogen som Range Rover, og er en mer forsiktig eksponering av rikdom med sine litt mindre prangende trekk. Problemet med Land Cruiser 100 er at den begynner å bli gammel, og ikke føles like luksuriøs som Range Rover.

I Toyotaen finner vi en 4,2-liters rekkesekser som yter 204 hestekrefter og har et dreiemoment på 430 Nm allerede fra 1.200 o/min samarbeider med en firetrinns automatgirkasse. Kombinasjonen sørger for at akselerasjonen og toppfart er omtrent som i Range Rover. Prislappen ligner også på Range Rover, for en Land Cruiser 100 VX må du ut med 991.600 kroner.

Helt spesiell


Det er elementer ved Range Rover som gjør at den skiller seg ut, elementer det er lett å peke på og elementer det ikke er fullt så lett å beskrive. Sikkert er det at den har en helt spesiell plass blant SUVene, og at den med over 30-års historie ikke er et trendblaff.

Vi mener Range Rover TD6 sliter med en motor som ikke er fullt ut kapabel til å følge opp det resten av bilen lover. Prisforskjellen opp til bensinmotoren som gjør det bilen lover er imidlertid så stor at dieselalternativet virker fornuftig til tross for ikke overbevisende kraft.

Store bilder finner du her.