Konklusjon og konkurrenter

Med spesiell sjarm skiller Mercedes-Benz G 400 CDI seg klart fra de andre bilene som lar seg registrere avgiftsfritt.


Det er gjerne relativt store amerikanske SUVer som kan lastebilregistreres, samt tilby noe som ligner personbilkomfort. Felles for dem er også ofte store bensinmotorer.

Annerledes

G 400 CDI blir så annerledes at det kun er priser som kan brukes som sammenlikningsgrunnlag, og det gjør letingen etter konkurrenter enkel. Med en pris på 721.200 kroner er det ingen konkurrenter, prisen er for høy. Versjonen med 2,7-liters motor starter på 551.100 kroner registrert som lastebil, selv da blir den en god del dyrere enn andre biler med liknende registrering.

Ett inntrykk av hva som er alternativet på markedet i dette avgiftssmutthullet for du ved å lese vår test av Ford Expedition.

Mer utstyr

V8-versjonene av G-klasse har mer på standardutstyrslisten enn det den lille dieselen har. Blant annet er navigasjonssystem standardutstyr, det samme er skinninteriør. Ellers er V8-modellene litt mer jålete ved å ha lakkerte støtfangere og mange kromdetaljer.

Hvis du skal sammenlikne prisen på de to diesealternativene blir det riktigst å legge på utstyr for cirka 60.000 kroner på G 270 CDI. Da er utstyrsnivået ganske likt, og prisforskjellen på motor alene står da for rundt 110.000 kroner.

For viderekommende


G 400 CDI er som sagt en bil for spesielt interesserte, og kanskje for erfarne G-klasse eiere som har slitt med undermotoriserte eksemplarer og nå ikke orker mer. Det er litt vanskelig å tenke seg at noe bruksområde skulle forsvare forskjellen i pris til den litt mindre dieselmotoren, det måtte i tilfelle være hvis du har behov for å trekke flere tonn store tilhengere opp stupbratte kneiker på veier med fri fart.

Store bilder finner du her.