Konklusjon og konkurrenter

Kombinasjonen av stor dieselmotor og firehjulsdrift gjør at BMW 330 XdA opererer uten direkte konkurrenter.


Hvis firehjulsdriften ikke er avgjørende, dukker en Stuttgart-konkurrent opp både foran og bak. Litt foran i løypa ligger Mercedes-Benz C 30 T AMG med en treliter med voldsomt dreiemoment.

Hvis firehjulsdrift er viktig kan vi i grunnen kun tenke oss Volvo V70 D5 AWD som et alternativ med dieselmotor ved siden av Audi A4 2,5 TDI Quattro. Begge disse sliter imidlertid med å holde følge med BMWen.

Pris

626.000 kroner koster det å fråtse i kraft, automatgir og firehjulsdrift. Klarer du deg kun med kraften, starter 330d på 566.000 kroner. I tillegg må du regne med minimum 30.000 kroner for ekstrutstyr som skinnseter og xenonlys. Testbilen hadde ekstrutstyr for over 80.000 kroner.

Bensinvarianten av 330 koster 50.000 kroner mer dieselutgaven, har 27 ekstra hestekrefter og mindre dreiemoment. Turtallsevner gjør at den både har høyere toppfart og raskere akselerasjon, men i en typisk forbikjøringssituasjon må den se seg grundig slått av dieselutgaven. Vi hadde nok gått for kreftene i dieselbilen.

Mercedes-Benz

C 30 T AMG er en spesiell bil. Den kan ikke leveres med firehjulsdrift, men hadde kanskje hatt behov for det. 540 Nm ved 2.000 o/min og 231 hestekrefter gjør at den stikker til 100 km/t på kun syv sekunder, og får en toppfart sperret på 250 km/t. Sammenliknbare tall for 330 D er 7,8 sekunder og 231 km/t. Automatgir og firehjulsdrift gjør at tallene for testbilen er 8,1 sekunder og 225 km/t.

AMG-varianten er med en pris på 762.400 kroner er over 170.000 kroner dyrere enn en 330d uten firehjulsdrift. BMWen er en bil for spesielt interesserte, og Mercedes-Benzen er det i enda større grad.

En variant av C-klasse med mer sammenliknbar pris er C 270 CDI. Den koster 30.000 kroner mindre enn billigste 330d, men henger litt etter når det kommer til ytelser. En femsylindret 2,7-liter leverer 170 hestekrefter og et dreiemoment på 370 Nm. Med automatgir blir dreiemomentet økt til 400 Nm.

Audi og Volvo

Audi A4 og Volvo V70 dukker opp med relativt kraftige dieselmotorer og firehjulsdrift. De er ikke i nærheten av ytelsene til BMWen, og kun Volvoen er betydelig rimeligere i innkjøp. En V70 D5 AWD med automatgir koster 501.900 kroner. Fem sylindere og 2,4-liters slagvolum hoster opp 163 hestekrefter og et dreiemoment på 340 Nm ved 1.750 o/min.

Quattro-Audien har en V6-motor på 2,5-liter. 180 hestekrefter og et dreimoment på 370 Nm ved 1.500 o/min er ikke nok til å følge BMWen, men nok til å dra litt fra Volvoen. Startprisen er 575.900 kroner, og dermed 40.000 kroner billigere enn BMWen.

Konklusjon


BMW kombinerer kjøreglede, dieselytelser og firehjulsdrift på en god måte, men med for høy prislapp. Selv om den går betydelig bedre enn for eksempel Volvoen, er prisforskjellen for stor. Er du kun på jakt etter en milsluker uten å se for mye på pris er BMWen en klar favoritt. En prissammenlikning mot Mercedes-Benz går i BMWens favør, både med og uten firehjulsdrift.

Store bilder finner du her.

Mer om plass og komfort finner du i denne testen.