Konklusjon og konkurrenter

Den rendyrkede 206 RC skårer høyt på det sportslige. Allikevel er det konkurrenter som levere liknende.


Dagens GTI-biler er gjerne litt småspreke varianter av en praktisk bil. Peugeot 206 RC, Mini Cooper S og Honda Civic Type R er mer kompromissløse kjørebiler, og biler som ikke alle vil trives i.

Velutstyrt

På samme måte som 206 GTI er 206 RC relativt velutstyrt. Automatisk klimaanlegg, sportsstoler i skinn og stoff, og radio/cd er på plass. I tillegg har RC-utgaven skinnkledd instrumenthus og semsket stoff i sidedører og på fronten av hanskerommet. Utvendig er det lett å legge merke til de 17-tommers standardfelgene (testbilen på bildene har 15-tommers felger for å tekkes Kong Vinter). 206 RC koster 319.300 kroner, og det er over 60.000 kroner mer enn 206 GTI.

Like artig

Samme lave komfort og store kjøreglede finner vi i Mini Cooper S. Der sørger en kompressor for at prestasjonene blir omtrent som for 206 RC selv om motoren kun er en 1,6-liter. Både 206 RC og Cooper S stikker til 100 km/t på 7,4 sekunder, og har en toppfart rundt 220 km/t. Uten ekstrautstyr koster Cooper S 291.000 kroner, og selv med oppgraderte felger og understell vil den være litt billigere enn Peugeoten.

En litt mer krevende bil er Honda Civic Type R. Den er betydelig større, selv om også den er en fireseter, og har en svært turtallsavhengig 2-liter som yter 200 hestekrefter. Den når 100 km/t på 6,8 sekunder, og er så stiv og tøff at kun entusiastene i familien vil få full glede av den. Den er også en god del dyrere med en prislapp på 360.900 kroner.

Mer praktiske alternativer

Klassiske Volkswagen Golf GTI dukker opp med en 1,8-liters turbomotor som yter 180 hestekrefter på topp. Den koster 342.830 kroner, litt mer enn Seat Leon med samme motor som koster 318.500 kroner. Det er turboalternativene.

I samme størrelse som 206 er det ved siden av Mini kun Renault Clio som kommer med liknende motorisering. En 2-liter på 169 hestekrefter gjør den 0,1 sekund raskere fra 0-100 km/t. Clioen er imidlertid mer komfortabel, og selv om den kjører godt og morsomt oppleves den ikke så heftig som 206 RC. Prisen er 315.900 kroner.

Med samme turtallsmotor som sitter i Toyota Celica dukker Corolla T-Sport opp. En 1,8-liter på 192 hestekrefter der effekten kommer heftig og på høyt turtall. For 325.700 kroner er den din i en praktisk femdørs utgave. Heller ikke Toyotaen når helt opp på det sportslige.

Også Ford Focus ST170 kommer som femdørs, og kan med det passe litt bedre inn i hverdagen. 312.000 kroner koster Focusen som har en 2-liter uten pustehjelp som yter 173 hestekrefter. ST170 har en storebror i heftige Focus RS som nok likner mer på det kompromissløse vi finner i 206 RC. Problemet er at den koster 466.400 kroner.

Konklusjon


Vi mener at de som er på jakt etter kompromissløs kjøreglede i denne prisklassen har valget mellom Peugeot 206 RC og Mini Cooper S. Begge krever litt, men gir mye kjøreglede. Om det er fornuftig å bruke så mye penger på en småbil velger vi ikke å ta stilling til.

Store bilder finner du her.

Mer om plass finner du i denne testen av Peugeot 206.