Konklusjon og konkurrenter

Er du mest opptatt av innkjøpspris velger du 100-hesters bensinmotor. Er du mer opptatt av kraft og forbruk, bestiller du Meriva 1.7 CDTI.


Opel Meriva 1.7 DTI i topputstyrsnivå Cosmo koster snaue 218.000 kroner. Velger du dette motoralternativet blir du eier av en ganske trist og slapp dieselmotor, noe du selvsagt ikke ønsker.

Derfor velger du heller Opel Meriva 1.6 Cosmo, som koster snaue 210.000 kroner. Dermed har du ikke bare spart 8.000 kroner - du blir også eier av en moderne 1,6-liters bensinmotor som yter 100 hestekrefter. Denne leverer blant annet langt bedre akselerasjon enn DTI-motoren - 13,3 sekunder mot 17,0. I tillegg er den, overraskende nok, mer fleksibel enn dieselmotoren. Bråk blir det også mindre av om du velger bensinmotor.

Kun 10.000 å spare på 87-hester


Hvorfor ikke velge 87-hesteren med samme slagvolum i stedet? Vel, vi har ikke kjørt denne motoren og skal derfor ikke uttale oss altfor bastant. Men fordi Opel Meriva 1.6 Cosmo med 87 hestekrefter koster snaue 200.000 kroner, er det kun 10.000 kroner å spare på å velge denne motoren fremfor 100-hesteren. Vi synes denne besparelsen er for liten med tanke på at 87-hesteren er en langt eldre konstruksjon, som blant annet kun har to ventiler per sylinder. Dette resulterer blant annet i tregere akselerasjon, dårligere fleksibilitet og et noe høyere forbruk - 0,78 mot 0,75 liter per mil ved blandet kjøring.

Meriva 1.7 CDTI


Men hvis du er opptatt av forbruk, skal du selvsagt ikke velge noen av bensinmotorene. Da skal du velge Meriva 1.7 CDTI. Du blir da eier av en topp moderne dieselmotor, som blant annet tilfredsstiller EU4-kravene. Motoren yter 100 hestekrefter og 240 Nm og er like rask som Meriva 1.6 (100 hk) på øvelsen 0-100 (13,4 sekunder).

Men det som er minst like viktig, er at den er langt sterkere og derfor knuser bensinvarianten når det kommer til akselerasjon fra lave turtall. Forbruket er 0,53 liter per mil, altså enda litt lavere enn det du må regne med hvis du velger Meriva 1.7 DTI. Problemet med Meriva 1.7 CDTI Cosmo er prisen. Med den moderne dieselmotoren under panseret koster nemlig Meriva snaue 237.000 kroner, 27.000 kroner mer enn Meriva 1.6 (100 hk).

Meriva 1.8


Det betyr også at den blir like dyr som det siste motoralternativet, Meriva 1.8. Meriva 1.8 Cosmo koster snaue 236.000 kroner og har en 1,8-liters 125-hester under panseret. Dermed går 0 til 100 unna på bare 11,3 sekunder. Til gjengjeld går forbruket opp til 0,82 liter per mil. Og også 1,8-literen må melde pass mot CDTI-motoren når det kommer til fleksibilitet.

Konklusjon

Med innkjøpsprisen i bakhodet, er 100-hesters bensinmotor det beste alternativet. Du slipper da unna med snaue 210.000 kroner og en moderne motor som holder for de fleste. Er du villig til å betale litt mer, velger du 1.7 CDTI, som kan bli din for 237.000 kroner. Du blir da eier av en rask og sterk bil og kan glede deg over relativt begrensede drivstoff-utgifter.

Ønsker du mer informasjon om Opel Meriva? Du finner mer stoff om interiør, seteløsninger og konkurrenter i disse artiklene:

  • Test: Opel Meriva 1.6 Cosmo
  • Lansering: Opel Meriva
  • Mer informasjon om Opel Meriva 1.7 DTI Cosmo finner du her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder