Konklusjon og konkurrenter

Er du på jakt etter en stasjonsvogn i mellomklassen, har du mye å velge blant. Er Laguna Sport Tourer blant bilene du bør vurdere?


Laguna 1.9 dCi har mange sterke sider. Blant annet er den utstyrt med en førsteklasses motor, en fin sekstrinns girkasse og et praktisk og elegant interiør. Støyisoleringen er god og komfortgraden høy. Laguna var den første bilen som oppnådde fem stjerner i kollisjonstest hos Euro NCAP og de fleste er enige om at Laguna Sport Tourer er en vakker stasjonsvogn. Sistnevnte kan komme godt med den dagen bilen skal selges.

God pris

Laguna 1.9 dCi Authentique Business koster 292.000 kroner og dette er en god pris for en relativt komplett utstyrt bil. Riktignok mangler ESP på listen over standardutstyr, men til gjengjeld er både elektronisk klimaanlegg, integrert stereoanlegg og metallic lakk innbakt i prisen. Mange av konkurrentene ligger 10.000 til 30.000 kroner over Laguna med tilsvarende motorer.

Dvaske kjøreegenskaper

Det som taler mot Laguna er først og fremst kjøreegenskapene, som etter vårt syn er for dvaske og upresise sammenlignet med mange av konkurrentene. Bilen er som nevnt svært komfortabel, men det er mange av konkurrentene også. Deriblant Mondeo, som etter vårt syn kan skilte med langt bedre kjøregenskaper.

Blant de minste i klassen


Heller ikke størrelsen er blant Lagunas sterkeste sider. Laguna er bare 469,5 centimeter lang, mens to av de tøffeste konkurrentene, Mondeo og Vectra, kan skilte med henholdsvis 480 og 482 centimeter. Laguna har i tillegg en sterkt skrånende bakrute, noe som stjeler mye av lasterommets høyde. Lasteevnen blir dermed svakere enn det de to tyske konkurrentene kan by på.

Snart ansiktsløfting

Før man kjøper Laguna, skal man også være klar over at bilen nå er tre år gammel, noe som er negativt i seg selv. Det at bilen er tre år gammel, betyr også at en ansiktsløfting sannsynligvis er rett rundt hjørnet. Hvis ansiktsløftingen blir omfattende, kan dagens Laguna fort oppleves som gammel, noe som er negativt for andrehåndsprisen.

Det må også nevnes at både Laguna I og II gang etter gang har fått bunnplasseringer i tyske ADACs nødstopp-statistikk, noe som indikerer svak driftssikkerhet. Laguna I har i tillegg blitt tildelt lite ærefulle plasseringer i NAFs bruktbilrapport.

Knallhard konkurranse


Vi lot oss sjarmere av Laguna, som fortsatt oppleves som en moderne stasjonsvogn. Og for et par år siden er det stor sannsynlighet for at vi hadde rangert Laguna blant de mest interessante alternativene i sin klasse. Men i dag, med biler som Ford Mondeo, Honda Accord, Mazda 6, Opel Vectra, Subaru Legacy og Toyota Avensis luskende i krattet, holder det ikke med sjarme. For å overgå disse modellene, må man være nærmest perfekt - og det er Laguna ikke.

  • Du finner mer informasjon om Laguna Sport Tourer 1.9 dCi Authentique Business her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Renault-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder