Konklusjon og konkurrenter

For noen uker siden kom det påstander om at Astra skulle bli usedvanlig rimelig. De siste dagene har andre aktører påstått at Astra tvert i mot blir dyr. Sannheten befinner seg et sted midt i mellom.


Astra er som nevnt tilgjengelig i fire utstyrsnivåer og med seks, etter hvert åtte, motorer. Inngangsmodellen heter Astra 1.4 Essentia og koster 190.000 kroner. Men denne er etter vårt syn uinteressant. Ikke nødvendigvis fordi motoren er for svak - vi har ikke kjørt 1,4-literen og kan ikke uttale oss om denne. Problemet er at Essentia-versjonene er så elendig utstyrt. Essentia mangler for eksempel klimaanlegg, høydejustering av førersetet, leselys for baksetepassasjerene samt lakkerte dørlister, speil og støtfangere.

225.000 kroner

Vi velger derfor å ta utgangspunkt i Enjoy, som tross alt har overnevnte utstyr. Vi velger også å ta utgangspunkt i 1,6-literen, som passer bilen godt. Vi ender da opp med en pris på 206.000 kroner, som i utgangspunktet høres svært rimelig ut. Men - også her er utstyrsnivået lavt. Vi går derfor inn på ekstrautstyrslisten og velger radio (3.900), elektronisk styring av klimaanlegget (4.400), elektriske vindusheiser i bakdørene (2.700), kjørecomputer (2.150) og elektronisk stabilitetsprogram (ESP) (6.000). Dermed øker prisen med drøye 19.000 kroner, noe som gir en sum på cirka 225.000 kroner.


Er dette en rimelig pris? Vel, la oss se på de viktigste konkurrentene.

Volkswagen Golf 1.6 Trendline

Denne Golf-versjonen koster 218.000 kroner, men mangler elektronisk klimaanlegg og ESP. Med dette utstyret på plass, koster Golfen ganske nøyaktig det samme som Astraen.

Toyota Corolla 1.6 Sol

Velger du Toyota Corolla 1.6 Sol, får du både elektronisk klimaanlegg og ESP på kjøpet. Pris: 221.000 kroner.

Peugeot 307 1.6 XS

Også 307 1.6 XS er fullt utstyrt fra grunnen av. Pris: 220.000 kroner.

Konklusjon


Nye Opel Astra er i utgangspunktet svært dårlig utstyrt, men er til gjengjeld rimelig. Når det nødvendige ekstrautstyret er på plass, koster bilen ganske nøyaktig det samme som sine tøffeste konkurrenter. Astras største svakhet er bagasjerommet og den manglende fleksibiliteten som ligger i baksetene.

På den annen side kan Astra skilte med svært god bakseteplass, et flott interiør, et lekkert design og svært høy kvalitetsfølelse. Sannsynligvis er kjøreegenskapene også blant de aller beste i klassen.

Vi kommer tilbake med mer informasjon om Astra så snart vi har fått testet bilen på norsk jord.

  • Du finner tekniske data her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Opel-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder