Konklusjon og konkurrenter

Stillingen som ledende i klassen holder seg, men konkurrentene er nærmere.


For et år siden testet vi Honda CR-V mot Nissan X-trail, Subaru Forester, Toyota RAV4 og Land Rover Freelander. CR-V stakk av med seieren, og selv om nye Mitsubishi Outlander er på banen vil nok konklusjonene holde også i dag. På ett område utfordrer imidlertid Outlander kraftig, den er morsommere og en mer balansert bil med bedre system for firehjulsdrift som gir større kjøreglede. Den har dessuten mer motorkraft i form av en 2,4-liter som yter 160 hestekrefter. Med automatgir, men uten skinninteriør, koster den rundt 13.000 kroner mindre enn vår CR-V.

Honda CR-V ES automat koster 368.500 kroner. Det er en relativt velutstyrt variant der det eneste vi virkelig savner er elektronisk stabilitetssystem (ESP). Det kan dessverre ikke leveres til CR-V, og er grunnen til at et par av konkurrentene har rykket innpå.

Justering for utstyr

Bestselgeren, den litt mindre Toyota RAV4, koster omtrent det samme som CR-V i en Sport-utgave med automatgir. Den har ikke skinnseter, men leveres med ESP. Hvis dette var den eneste forskjellen mellom bilene hadde vi uten å blunke byttet skinnseter mot sikkerheten som ligger i ESP.

En utfordrer som kunne rykket nærmere er Nissan X-trail, men på grunn av at automatgir ikke kan leveres til toliters-versjonen, blir den for dyr. En 2,5-liter med automatgir og skinninteriør koster over 440.000 kroner, med ESP koster den over 450.000 kroner.

Subaru Forester koster 341.900 kroner med automatgir og en toliter som yter 125 hestekrefter. For å få skinnseter i en Forester må du gå opp i motorstørrelse til toliteren med turbo og 177 hestekrefter. Den blir litt dyr i denne sammenheng – 429.900 kroner.

Land Rover Freelander har vært igjennom en ansiktsløftning som gjør at den likner mer på storebrødrene Discovery og Range Rover. Automatgir får du imidlertid kun i kombinasjon med toliter diesel (368.000 kroner) eller 2,5-liter V6 (472.500 kroner).

Konklusjon


CR-V ligger fortsatt litt foran konkurrentene, og det er plass og fleksibilitet som sørger for det. Etter hvert som konkurrentene dukker opp med ESP, eller Nissan kan levere X-trail med toliter og automatgir, skrumper Hondaens ledelse inn.

Sammenlikningstesten finner du her, og mer om plass og komfort i CR-V finner du her.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder