Konklusjon og konkurrenter

Ansiktsløftingen har bidratt til at X-Trail fortsatt er blant klassens beste kjøp - tross økte priser og knallhard konkurranse.


Det er nå over ett år siden vi kåret X-Trail til nest best kjøp i klassen, kun slått av Honda CR-V. Siden den gang har det hendt mye. Blant annet har Mitsubishi lansert en helt ny bil - Outlander, mens Ford har hentet inn Maverick. Subaru Forester har kommet i helt ny utgave, mens RAV4 har fått ansiktsløfting, dieselmotor og ESP. Også Land Rover Freelander fikk nylig ansiktsløfting.

Rundt 10.000 kroner opp

Vi er usikre på om X-Trail ville ha fått en like høy plassering i en sammenligningstest i dag. Det at bensinmotoren ikke lenger kan fås i kombinasjon med ESP er blant våre viktigste innvendinger. Det er heller ikke noe pluss at prisen har steget med rundt 10.000 kroner.

Mange sterke sider


Dette til tross - de gode kjøreegenskapene, den høye komforten, den gode plassen og den fine bensinmotoren sørger for at X-Trail fortsatt er blant klassens beste kjøp. Vi mener ansiktsløftingen har gjort bilen godt og at X-Trail nå har blitt enda mer tiltalende. Med integrert radio/CD-spiller som standardustyr, er vi også villige til å se bort i fra deler av prisøkningen. Med en startpris på 314.900 kroner er heller ikke X-Trail spesielt dyr, selv om du i tillegg må betale 8.000 kroner for elektronisk klimaanlegg. For eksempel starter Honda CR-V på 317.500 kroner.

Diesel-test kommer

Den nye dieselmotoren er sannsynligvis klassens beste. Og fordi denne også kan leveres i kombinasjon med ESP, er det nok X-Trail dCi som blir den mest spennende varianten. Du vil derfor finne en test av denne bilen i løpet av de nærmeste ukene.

  • Store bilder finner du her.
  • Motorer vs. utstyrsnivå
     ComfortSportEleganceESPAut
    2.0 - 140 hk314 900334 900 NeiJa*
    2.2 dCi - 136 hk334 900364 900 JaNei
    2.5 - 165 hk 389 900423 900JaJa
          
    * = kommer i mai


    Her finner du mer Nissan-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder