Konklusjon og konkurrenter

Det er litt juks at vi velger V8er utgavene fra Audi og BMW som konkurrenter til S-350, men vi gjør det på grunn av V6ens imponerende dreiemoment.


For noen er det kun V8 som gjelder, og S-350 er beviselig ingen V8er. For alle praktiske formål mener vi det er en fornuftig sammenlikning, og den reduserte vekten mener vi i stor grad taler for en V6-løsning.

Nødvendigheter

Det er litt skremmende at du må bruke 184.000 kroner på ekstrautstyr for å få S-350 klar for innsats. Vi har sett nærmere på listen over ekstrautstyr, og mener det er mulig å klare seg med halvparten. Det er fullt mulig å bruke tilsvarende både hos BMW og Audi.

7-serie og A8

Det er liten tvil om at 7-serie fra BMW og A8 fra Audi er de hardeste konkurrentene til S-klasse. Alle tre måler noen centimeter over fem meter. Selv om ansiktsløftningen på S-klasse hjalp betydelig ser 7-serie og A8 mer moderne ut.

En BMW 735Ia koster 1.140.000 kroner, 70.000 kroner mer enn S-350. Du får 6-trinns automatgirkasse, V8-motor, 10 Nm mer men på høyere turtall, og 27 hestekrefter ekstra for pengene. Du får også en bil som føles litt kvikkere til tross for at den er tyngre.

I Audi A8 får det BMWen har pluss enda åtte hestekrefter og ikke minst firehjulsdrift. Den koster 3.000 kroner mer enn BMWen i utgangspunktet, og er også den et litt sportsligere alternativ enn S-klasse.

XJ8 og Phaeton

En Jaguar XJ8 med 3,5-liter holder greit følge med en S-350. Billigste versjon starter rett under en million kroner, og den lette bilen kan være et sportslig og spennende alternativ til S-klasse.

Volkswagen luksusalternativ Phaeton tilbyr tung luksus med vekt på tung. Med 300 kilo mer å drasse på er V6-motoren på 241 hestekrefter og 315 Nm ikke nok til at den kan holde følge med S-350. Forhjulsdrift er heller ikke vanlig i luksusbilklassen, men prisen som starter rett under 900.000 kroner er attraktiv i dette selskapet.

Konklusjon


Selvsikkerheten og erfaringen Mercedes-Benz har med denne type biler gjør at S-klasse overlever godt tross konkurrentenes nyere alternativer. Det er lett for potensielle kjøpere å orientere seg i denne lille klassen. Vi mener S-350 er sterkest på komfort, men at Audi, BMW og Jaguar gir en mer sportslig kjøreopplevelse.

Mer utfyllende om plass og komfort finner du i denne testen av S430 4MATIC.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder