Konklusjon og konkurrenter

Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor har i praksis bare én opplagt konkurrent - BMW Z4. Hvem du velger er avhengig av personlige preferanser.


SLK 200 Kompressor koster i utgangspunktet 462.000 kroner med manuell girkasse, som vil være å foretrekke i denne bilen.

Det finnes selvsagt en rekke andre roadstere i markedet, men få av dem egner seg særlig godt som sammenligningsgrunnlag for nye SLK.

MG-TF og MR2

Man kunne for eksempel hevdet at MG-TF (315.000) og Toyota MR2 (311.000) burde får være med i denne sammenligningen. Sistnevnte er for eksempel like rask som SLK 200 Kompressor og koster langt, langt mindre. Men disse bilene befinner seg tross alt i en helt annet klasse enn SLK, både når det kommer til utstyrsnivå og eksklusivitet.

S2000 og Boxster

I den andre enden av skalaen finner vi Honda S2000 (564.000) og Porsche Boxster (650.000). Men disse heftig motoriserte bilene er såpass dyre at det egner seg dårlig til sammenligning når utgangspunktet er en bil til 462.000 kroner.

Speedster

Opel Speedster 2.2 (465.000) koster ganske nøyaktig det samme som SLK og er mye raskere. Men den som vurderer en SLK vil vanligvis ikke vurdere denne rå sportsbilen, som er altfor ekstrem og ukomfortabel til at det blir naturlig å sammenligne den med SLK.

Audi TT


Dermed står vi igjen med to biler, Audi TT og BMW Z4. TT med 180-hesters motor (510.000) blir imidlertid ganske mye dyrere enn SLK. I tillegg er den mye eldre og faktisk også en god del tregere (8,8 sekunder mot 7,9).

BMW Z4 2.2 og 2.5

Vi mener derfor at BMW Z4 er den mest opplagte SLK-konkurrenten. I likhet med SLK er Z4 relativt ny og i likhet med SLK leveres den foreløpig kun med tre motoralternativer.

Den rimeligste Z4-varianten har en 2,2-liters rekkesekser under panseret og koster 418.000 kroner, 44.000 kroner mindre enn SLK 200. Rekkesekseren yter 170 hestekrefter og sørger for at Z4 2.2 klarer 0 til 100 på 7,7 sekunder. Dreiemomentet er imidlertid noe svakere - 210 Nm ved 3.900 o/min mot SLKs 240 ved 3.000.

Hvis man hopper opp på Z4 2.5 får man en 2,5-liters rekkesekser som leverer 192 hestekrefter. Z4 2.5 klarer 0 til 100 på 7 sekunder blank og koster 482.000 kroner, 20.000 kroner mer enn SLK.

Z4 mest sportslig

Men det som kanskje er viktigere enn ulikhetene i motorkraft, er ulikhetene i fremtoning. Mens SLK er en nydelig, blankpolert, linjelekker og kanskje litt jålete skapning, er Z4 en kantete, rå og mer uskikkelig bil. Disse utvendige forskjellene gjenspeiles til en viss grad også i kjøreegenskapene. Z4 er mer rampete og sportslig enn SLK, samtidig som den leverer mindre komfort.

Vanskelig valg


Vi synes derfor det blir svært vanskelig å felle noen dom denne gangen. Z4 er, i hvert fall hvis du velger minste motorisering, betydelig billigere enn SLK. På den annen side leveres BMWen kun med to år nybilgaranti og stofftak, i motsetning til SLK som kan skilte med tre år og et ståltak som isolerer langt bedre mot kulde og kjeltringer.

Til tross for visse svakheter lot vi oss sjarmere av Mercedes-Benz SLK, og har ingen problemer med å anbefale bilen. Likevel mener vi at en tur til BMW-forhandleren bør være obligatorisk før man eventuelt lander på SLK.

  • Du finner mer informasjon om Mercedes-Benz SLK 200 Kompressor her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Mercedes-Benz-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder