Konklusjon og konkurrenter

Vi mangler siste kandidat for at trekløveret skal bli komplett, og de som vil vurdere alle tre bilene må pent vente til våren 2005.


Ny Mercedes E-klasse stasjonsvogn har allerede holdt det gående i litt over ett år og ikke før om ytterligere ett år har både E-klasse, 5-serie og A6 kommet på banen med nye stasjonsvogner, da først er nemlig A6 stasjonsvogn også på plass i ny utgave.

Konkurrenter

Er det stasjonsvogn som gjelder, har 5-serien akkurat nå én konkurrent. Det er Mercedes E-klasse. Nåværende Audi A6 henger ikke med her. Da må du vente til neste år. Av mer perifere konkurrenter, som ikke på noen måte befinner seg i samme liga som E-klasse og 5-serie, kan vi nevne Opel Vectra 3.0 CDTI (177 hk/370 nm), Saab 9-5 3.0 TID (176 hk/350 nm) og Volkswagen Passat 2.5 TDI 4-motion (180 hk/370 nm). Disse bilene starter på rundt 550.000 kroner. Da er alle bilene utstyrt med automatgir bortsett fra Saab 9-5 som ikke kan leveres med automat til den største dieselmotoren.

BMW 525d med automat starter på akkurat 600.000 kroner og en Mercedes E270 CDI starter på 672.900 kroner. Både Mercedes og BMW lider av den samme utstyrssyken som gjør at bilene i praksis koster mye mer i virkeligheten. Prisen på testbilen stoppet for eksempel på drøye 730.000 kroner.

Konklusjon

525d er en strålende familiebil som tilfredstiller sjåførens krav til krefter og kjøreegenskaper, de tekniske sitt behov for kryptiske skruknotter og gismoer og ikke minst de med et solid transportbehov. Selv om dette er den modellen som i utgangspunktet koster minst nå, sammen 525i, skremmer prisen dessverre fortsatt vekk store mengder kunder, men fortvil ikke. Mer avgiftstilpassede motorer er på vei.

Tekniske data finner du her.

Her finner du mer BMW-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder