Konklusjon og konkurrenter

Vi hadde høye forventninger til Peugeot 407 - forventninger bilen ikke lever opp til. Er du på jakt etter en mellomklasse-sedan finnes det bedre alternativer.


Med tanke på Peugeots voldsomme fremgang de siste årene, var vi overbevist om at nye 407 trygt skulle plassere seg i mellomklassens elitedivisjon. Etter å ha stiftet bekjentskap med bilen, er vi imidlertid blitt mer lunkne. Bilen har rett og slett ikke mange nok sterke sider.

Svakheter

Som vi allerede har fortalt, er kjøreegenskapene langt fra klasseledende. Interiøret er greit nok og plassfølelsen god, men bilen skjemmes av småting. Vi irriterte oss for eksempel over gnisselyder ved ratting, ulyder i kupeen, en komplisert dashbordkonsoll, reflekser i frontruten og små sidespeil. Klumpete hodestøtter, små og harde plastknapper og teit plassering av setevarmere trekker også ned. Bakseteplassen er brukbar, men kunne vært bedre - og heller ikke bagasjerommet er klasseledende.

Rare løsninger

Selv om design ikke er noe objektivt kriterium, tar vi oss den frihet å si et par ord om bilens utseende. Fronten er riktignok tøff, men sett fra siden og bakfra lever ikke 407 opp til vakre slektninger som 307 og 406 Coupé. De fremre siderutene er vertikalt delt, mens bakrutene mangler deling - altså motsatt av de fleste andre biler. Dette, kombinert med vinklingen av bakrutene, resulterer i en rar og lite elegant C-stolpe. Det store, fremre overhenget gjør i tillegg bilen fremtung.

Mye utstyr i ST Confort

Peugeot 407 finnes i fem utstyrsnivåer; SR og ST Confort, ST og SV Sport og SV Executive. Vår testbil var en ST Confort, noe som innebærer et høyt utstyrsnivå. Blant annet omfatter standardutstyret både radio, ESP, elektronisk klimaanlegg med to soner, kjørecomputer, regnsensor, elektriske vindusheiser rund baut, elektrisk innfellbare speil, to midtarmlener, dekktrykksensor og aluminiumsfelger.

312.000 kroner

Vi hadde altså en 1,6-liters dieselmotor som yter 109 hestekrefter. Med denne motoren under panseret koster bilen 312.400 kroner. Dette er ikke spesielt billig med tanke på den lave slagvolumavgiften. En Ford Mondeo Ghia med 115-hesters 2,0-liter kan for eksempel bli din for snaue 312.000 kroner. En Toyota Avensis Sol med 2,0-liters 116-hester koster også 312.000 kroner.

Hard konkurranse

Med flotte biler som Ford Mondeo, Toyota Avensis, Mazda 6, Opel Vectra, Honda Accord og Skoda Superb på banen, er konkurransen i mellomklassen særdeles tøff. Peugeot 407 er gjennomsnittlig på de fleste områder og peker seg ikke ut som noen vinner verken når det kommer til design, plass, kvalitetsopplevelse, kjøreegenskaper eller pris. Dermed er den franske sedanen ikke blant våre favoritter.

Peugeot 407 får imidlertid snart en ny sjanse. I løpet av de nærmeste ukene skal stasjonsvognutgaven på test.

  • Du finner mer informasjon om Peugeot 407 ST Confort 1.6 HDi her.
  • Store bilder finner du her.
  • Omtale av interiøret finner du i denne testen.
  • Her finner du mer Peugeot-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder