Konklusjon og konkurrenter

Konkurransen i denne klassen er hard, men vi klarer å mobilisere mange flere argumenter for å kjøpe Colt enn for å la være.


Toyota Yaris og Volkswagen Polo selges i store mengder. Polo er den dyreste småbilen, hvis vi ser bort fra Mercedes A-klasse, men Polo er også den som gir det mest eksklusive inntrykket. Den føles som en stor bil når du sitter bak rattet og den følelsen er det ingen andre småbiler som gir. Toyota Yaris er også en trofast toppselger.

Volkswagen Polo 1.4 Comfort med 86 hestekrefter koster allerede cirka 4.000 kroner mer enn en Colt Instyle med 95 hester. Volkswagen skal da i tillegg ha drøye 11.000 kroner for et klimaanlegg. Den har med andre ord mindre utstyr og mindre krefter og koster en del mer. Toyota Yaris 1.3 Sol har også mindre krefter og mangler også klimaanlegg. Toyota Yaris koster da også i anstendighetens navn mindre enn en Colt Instyle. Honda Jazz 1.4 med 83 hestekrefter vil koste omlag 181.000 kroner etter en facelift nå i høst. Da får den blant annet elektronisk styrt klimaanlegg, multifunksjonsratt og oppgradert interiør. Hvis vi justerer Jazz for mindre effekt og litt mer moderate hjul blir denne like prisgunstig som Colt.

Konklusjon

De gode løsningene i Colt og den lave prisen ødelegger for biler som Renault Modus og Opel Meriva. De har ikke så mange flere løsninger enn Colt og de koster også en del mer. "Normale" småbiler som Citroen C3, Ford Fiesta, Renault Clio, Opel Corsa og Peugeot 206 blir stusselige saker sammenlignet med Colt.

De fleste har skjønt at dette var en bil som falt i smak hos oss. Vi klarer ikke å finne noe skikkelig gode grunner for å advare mot Colt. Når vi avrunder med at den også har fem års nybilgaranti kan vi si at Colt er en av de tryggete og mest gunstige småbilkjøpene du kan gjøre.

Tekniske data finner du her.