Konklusjon og konkurrenter

Hyundai får ikke alt for mye konkurranse i egen klasse, men i klassen over står alternativene i kø.


Atos passer egentlig det norske markedet mest på grunn av avgiftssystemet. Tradisjonelt kjører vi større biler og lengre distanser i Norge enn det de gjør i markeder Atos er laget for.

To billigere

Det er kun Daewoo Matiz med en liten 0,8-liters motor og Kia Picanto med en 1,0-liter som kan leveres til en lavere pris enn Atos. Matizen er den som likner mest på Atos. Den begynner på 113.000 kroner, og en Picanto kan du få fra 120.000 kroner.

En Hyundai Atos 1.1 Active koster 128.000 kroner, eventuelt 136.000 kroner med en firetrinns automatgirkasse. I denne klassen blir dermed Atos ikke spesielt rimelig. Hvis pris og ny bil er de viktigste kriteriene mener vi Matiz har en for stor prisfordel i forhold til Atos. Og selv om Picanto er en litt annen type bile er den mest attraktiv av disse tre til tross for litt mindre standardutstyr.

Den virkelige konkurransen


Prislappen Hyundai har satt på Atos gjør at andre småbiler ikke er alt for langt unna. Vi mener at drøye 6.000 kroner opp til de billigste femdørsutgavene av Skoda Fabia og Volkswagen Polo er lite nok til at disse blir betydelig mer attraktive, selv om de mangler ABS-bremser. De er romsligere, har bedre kjøreegenskaper og høyere sikkerhetsnivå med blant annet fire kollisjonsputer mot Hyundaiens to.

Store bilder av Hyundai Atos

Her finner du mer Hyundai-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder