Konklusjon og konkurrenter

Når motor, utstyr og pris legges til grunn, fremstår Toyota Corolla D-4D Sol som et svært godt kjøp.


Selv om Toyota Corolla måtte se seg slått av Volkswagen Golf og Peugeot 307 i vår stortest i april, har det aldri vært noen tvil om at vi mener at Corolla er en god bil. Nivåhevingen i sammenheng med ansiktsløftingen er i tillegg påtagelig. Så påtagelig at vi ikke er usikre på at resultatet hadde blitt det samme om vi hadde gjennomført stortesten i dag.

230.000 kroner

Når Toyota i tillegg introduserer en så god og så avgiftsgunstig motor som den vi nettopp har omtalt, blir resultatet en svært interessant bil. Corolla 1.4 D-4D Sol koster 230.000 kroner, bare et par tusenlapper mer enn det bensindrikkende familiemedlemmet 1.6 Sol. Med tanke på det fine mellomregisteret, det lave drivstoff-forbruket og tilleggsvarmeren mener vi at diesel-versjonen åpenbart er det beste alternativet.

Golf: For dyr


230.000 kroner for en så godt utstyrt bil med en så fin motor er en god pris også hvis vi sammenligner med konkurrerende modeller. Volkswagen kan riktignok tilby Golf 2.0 SDI Comfortline (75 hk/140 Nm) for 237.000 kroner. Men denne motoren befinner seg, sitt store slagvolum til tross, minst en divisjon under Toyota-motoren.

Neste alternativ heter Golf 1.9 TDI Comfortline (105 hk/250 Nm). Denne bilen kan skilte med en kraftigere motor enn Corolla, men er ikke på langt nær like stillegående. I tillegg koster bilen hele 262.000 kroner, til tross for at både klimaanlegg og ESP er ekstrautstyr.

307: For dyr

Peugeots alternativ heter 307 1.6 HDi (109 hk/240 Nm). Denne bilen kan friste med en flott, sterk og gjerrig motor, men blir etter vårt syn altfor dyr til å kunne hevde seg mot Corolla. 307 1.6 HDi koster 262.000 kroner, til tross for at utstyrsnivået er svakere enn det vi finner i Corolla Sol.

Almera, Focus og Megane: Ikke gode nok


Også utgående Ford Focus, Nissan Almera og Renault Megane er tilgjengelig med mellomstore dieselmotorer. Den billigste av dem er Megane 1.5 dCi Authentique (82 hk/185 Nm), som koster 218.000 kroner. Denne bilen er imidlertid så ribbet for utstyr at den vil passere Corolla-prisen lenge før den er like godt utstyrt.

Focus 1.8 TDCi (90 hk/200 Nm) og Almera 1.5 dCi (82 hk/185 Nm) starter på henholdsvis 231.000 og 240.000 kroner. Focus har en god motor, mens 1,5-literen i Almera (samme som i Megane) ikke kan måle seg mot Corolla-motoren. Begge er i tillegg for svakt utstyrt.

Hovedpoenget er imidlertid at verken Almera, Focus eller Megane er like gode biler som Corolla.

Opel Astra: Også for dyr


Den eneste reelle konkurrenten blir derfor nye Opel Astra. Astra 1.7 TDCi Cosmo (100 hk/240 Nm) koster 234.000 kroner og har en motor som kan måle seg med Corolla. Astra er en god bil, men mangler ESP og elektronisk klimaanlegg. Dermed blir også denne bilen betydelig dyrere enn Corolla med tilsvarende utstyr.

Kan anbefales

Er du på jakt etter en ny kompaktklassebil? Og foretrekker du dieselmotor? Kan du svare ja på begge disse spørsmålene bør du velge Toyota Corolla 1.4 D-4D, som er det beste kjøpet du kan gjøre i skrivende stund.

  • Du finner mer informasjon om Toyota Corolla 1.4 D-4D her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale da vi testet Corolla T-Sport.

  • Full test av T-Sport finner du her.
  • Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder