Konklusjon og konkurrenter

Mazda 2.0 Sport er en fin bil, men blir etter vårt syn litt for dyr sammenlignet med de tøffeste konkurrentene.


Mazda 2.0 Sport kan som nevnt i de foregående kapitlene by på en fin motor, gode kjøreegenskaper, god plass og et velfungerende interiør.

I tillegg er utstyrsnivået høyt. Standardutstyret omfatter blant annet elektronisk stabilitetsprogram (ESP), elektronisk klimaanlegg, integrert og rattbetjent radio, seks kollisjonsputer, xenon-lykter, regnsensor, kjørecomputer, elektriske vindusheiser rund baut, skinntrukket ratt og girspakkule, tåkelykter foran og 17-toms lettmetallfelger. Dermed vil de fleste oppleve bilen som relativt komplett.

290.000 kroner

Problemet er prisen - 290.000 kroner. Dette ser kanskje i utgangspunktet ut som en grei sum, ikke minst hvis vi sammenligner med de tilsvarende motoriserte Alfa Romeo 147 2.0 Selespeed (322.000) eller Audi A3 2.0 FSI (316.000).

Golf 2.0 FSI Sport: 270.000 kroner

Men når vi skuler til Volkswagen og Opel dukker problemene opp. Volkswagen Golf 2.0 FSI Sport (150 hk) koster nemlig 270.000 kroner. Denne er riktignok svakere utstyrt enn Mazda 3 2.0 Sport. Til gjengjeld koster den altså 20.000 kroner mindre enn Mazdaen, noe som gir mulighet for utstyrsoppgradering.

Firehjulsdrift

Det som er enda skumlere, er at samme bil også er tilgjengelig med firehjulsdrift, eller 4Motion som det heter på Volkswagen-språket. Med drift på alle fire øker prisen riktignok til 293.000 kroner, men denne prisen ligger farlig nært Mazda 3-prisen.

Astra 2.0 Sport: 297.000 kroner

Også Opel kan varte opp med en svært aktuell konkurrent - nye Astra 2.0 Sport. Denne bilen koster 297.000 kroner, 7.000 kroner mer enn Mazdaen. Til gjengjeld kan denne bilen friste med 170 hestekrefter og elektronisk styrte støtdempere, i tillegg til et generelt høyt utstyrsnivå. Den som er på jakt etter sportslige egenskaper vil nok trives enda bedre i denne bilen enn i Mazdaen.

For dyr

Mazda 3 2.0 Sport er en fin bil det er lett å bli glad i. Og hadde den kostet 20.000 kroner mindre, ville den havnet høyt oppe på vår anbefalingsliste. Men med en prislapp på 290.000 kroner, leker bilen med ilden, i form av Volkswagen Golf og Opel Astra. Vi ville nok valgt en av disse fremfor Mazdas alternativ.

  • Du finner mer informasjon om Mazda 3 2.0 Sport her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet Mazda 3. Full test av Mazda 3 1.6 Touring finner du her.
  • Her finner du mer Mazda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder