Konklusjon og konkurrenter

Citroën C5 har blitt en vakrere bil. SX-utgaven er i tillegg komfortabel og svært godt utstyrt. Likevel når ikke C5 helt opp til de beste bilene i mellomklassen.


Isolert sett er C5 en god, komfortabel bil som det er lett å trives i. Og hvis C5 tiltaler deg, gjør du ingen tabbe ved å velge den.

Hard konkurranse

C5 har imidlertid det samme problemet som alle andre biler i dag - konkurransen er knallhard. Dette gjelder ikke minst i mellomklassen, der nesten samtlige bilprodusenter er representert. Dermed tillates ikke mange svakheter hvis man har ambisjoner om å tilhøre eliteserien.

Dvaske kjøreegenskaper

C5 har ikke mange svakheter. Men de er mange nok til at bilen ikke blir vårt førstevalg. Blant annet synes vi kjøreegenskapene er i dvaskeste laget. Og dessverre for Citroën er det ingen unnskyldning at de i stedet har satset på komfort. I dag finnes det en rekke modeller som leverer begge deler.

Vi godkjente bakseteplassen, men det betyr ikke at den er klasseledende. Flere mellomklassebiler byr på bedre benplass, og mange byr på bedre takhøyde.

Høy pris


Vårt konkrete testeksemplar har i tillegg to andre problemer. En automatkasse som er moden for utskifting og en ganske høy pris. Citroën C5 2.0i SX koster nemlig 348.000 kroner. I denne prisen er riktignok mye utstyr inkludert (se forrige kapittel). Likevel blir prisen etter vårt syn i drøyeste laget når vi sammenligner med aktuelle konkurrenter.

Mazda 6: 303.000 kroner

For eksempel Mazda 6 2.0 med automatgir. Denne bilen har en noe svakere motor og svakere utstyrsnivå, men koster 303.000 kroner - 45.000 kroner mindre enn Citroënen. I tillegg er kjøreegenskapene bedre.

Ford Mondeo: 335.000 kroner

Eller Ford Mondeo 2.0 Ghia med automatgir. Denne bilen koster 335.000 kroner og er i likhet med C5 SX svært godt utstyrt. Kjøreegenskapene er klasseledende og bakseteplassen svært god.

Opel Vectra: 348.000 kroner

Et annet alternativ er Opel Vectra 2.2 GTS Sport med automatgir. Denne bilen har en 155-hesters motor, en femtrinns automatgirkasse og koster 348.000 kroner, det samme som C5 2.0 SX aut.

Honda Accord: 327.000 kroner

Honda Accord 2. Sport kan skilte med nøyaktig det samme, 155-hesters motor og 5-trinns automatgirkasse. Pris? 327.000 kroner. I likhet med Vectra har også Accord et lavere utstyrsnivå. Til gjengjeld er kjøreegenskaper bedre og bilene nyere.

Toyota Avensis: 347.000 kroner


Toyota er faktisk alene om å ta seg like godt betalt som Citroën. Avensis 2.0 Sol Aut koster 347.000 kroner. Til gjengjeld er dette en velutstyrt bil, selv om parkeringssensorer mangler.

Subaru Legacy: 339.000 kroner

Er du opptatt av firehjulsdrift er også Subaru Legacy et interessant alternativ. Legacy 2.0i med automatgir koster 339.000 kroner.

For høy pris

Det må understrekes at vi ikke mener at C5 er et dårlig kjøp. Vi trivdes godt med C5, som har mange gode egenskaper. C5 2.0i SX forsvarer imidlertid ikke en så høy pris. Og hvis kjøreegenskaper er avgjørende, vil de fleste trives bedre med en av modellene over.

  • Du finner mer informasjon om Citroën C5 2.0i SX automat her.
  • Store bilder finner du her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder