Konklusjon og konkurrenter

Land Cruiser er blant de få som kombinerer vei- og terrengegenskaper på en god måte.


Konkurrentene har i stor grad valgt bort terrengegenskaper for å lykkes med veieegenskapene, og trenger du terrengegenskaper kommer du ikke utenom Land Cruiser. Den eneste bilen som leverer bedre komfort og som fortsatt sannsynligvis holder følge i terrenget er nye Land Rover Discovery 3.

750.000 kroner

Et par tusenlapper under 750.000 kroner må du finne frem for den velutstyrte GX-utgaven som blant annet har navigasjonssystem på standardutstyrslisten. Billigste versjon starter på 627.000 kroner med manuell girkasse. Selv om 750.000 kroner virker voldsomt er nesten ingen av konkurrentene billigere.

Tøffere klasse

Klassen for store SUVer øker i bredde, og noen gamle travere dukker på samme måte som Land Cruiser opp i nye generasjoner. Mange venter på den nye Mercedes-Benz M-klasse som kommer til sommeren, dagens utgave av 270 CDI begynner på 674.000 kroner. Selv om vi mente at M270 CDI trakk det lengste strået i en tidligere sammenlikningstest av disse to bilene, er vi i dag med den nye oppgraderte motoren og nye girkassen usikker på utfallet av en sammenlikning. Og for bruktbilprisen er det sjeldent gunstig å sitte på forrige generasjon av en bilmodell.

Volvo XC90 D5 (681.000 kroner) er mer komfortabel, men dyrere og må også stå igjen på grusveien når Land Cruiseren stikker inn i terrenget. Det siste gjelder også for BMW X5 3.0Da, men den er i tillegg også mye dyrere (842.000 kroner med automatgir). Begge disse leveres uten reduksjonsgirkasse.

Volkswagens debut i klassen, Touareg (722.000 kroner), har mange av kvalitetene til en terrengbil, men et stivt oppsett med kort fjæringsvei gjør at den blir vanskelig å kjøre i terrenget. Den er imidlertid en bedre bil på veien enn Land Cruiser.

Nye Land Rover Discovery 3 er en tøff konkurrent, men prisen er en god del høyere. Den starter på 729.000 kroner, og toppmodellen koster 873.000 kroner. På mange måter virker Discovery 3 som et steg videre med en kultivert V6-diesel som yter 190 hestekrefter og et lavere generelt støynivå. Sammen med XC90 kan Discovery 3 leveres med en tredje seterad.

De grønne

Ved siden av Mitsubishi Pajero og Nissan Patrol kan Discovery 3 leveres med avgiftsbefriende varebilregistrering på samme måte som Land Cruiser. Land Cruiser leveres nå fra 389.000 kroner som varebil, og det er ganske gunstig. Pajero koster fra 440.000 kroner, mens den ansiktsløftede men fortsatt litt gammelmodige Patrol ligger rundt 400.000 kroner. Dyrest av alle er Discovery 3 som starter på 450.000 kroner.

Konklusjon


Den oppgraderte Land Cruiseren er en mer attraktiv bil nå, og har du et snev av bruk for terrengegenskapene er den et godt valg i denne klassen. Den trengte løftet som først og fremst ny girkasse ga, men hvis det er komfort som står i fokus vil for eksempel Volvo XC90 og Volkswagen Touareg være bedre valg. Også Discovery 3 vil gi bedre komfort, og fortsatt henge med i terrenget, men prisforskjellen gjør at de ikke kan sammenliknes direkte.

Store bilder av Toyota Land Cruiser.

Mer om plass og komfort finner du i denne testen.

Her finner du mer Toyota-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder