Konklusjon og konkurrenter

Vi tror ikke alt for mange vil vurdere Subaru Impreza og Audi A3 Sportback opp i mot hverandre, men Subaruen er faktisk Audiens nærmeste konkurrent.


Testbilen med utstyrsnivå Ambition starter på 435.000 kroner, og for vår testbil var sluttsummen 531.000 kroner med alt utstyr på plass. Nærmere 40.000 kroner står navigasjonssystem, oppgradert musikkanlegg og TV for, og det er også andre ting på listen det er mulig å leve uten.

En for oss spennende og ny detalj på musikkanlegget var muligheten for å sette inn små minnekort med mp3-komprimert musikk på. Det var to kortslisser bak skjermen til navigasjonsanlegget.

En som likner

Forholdsvis praktisk, masse krefter og firehjulsdrift er ikke så alt for vanlig, og i prisklassen under 450.000 kroner er det faktisk Subaru Impreza 2.0 WRX (443.000 kroner) som dukker opp med en sprek toliters boksermotor med turbo som yter 218 hestekrefter, nok til at den litt lettere bilen stikker fra 0-100 km/t på 5,9 sekunder. Subaruen er betydelig røffere og mindre komfortabel enn A3 Sportback, men oppleves som en sportsligere bil med et firehjulsdriftsystem mer egnet for å gnage seg gjennom svinger i fullt driv.

Opp en klasse

I underkant av 50.000 kroner ekstra gir deg storebror A4 Avant (485.000 kroner) med akkurat samme motor. Den tilbyr mer plass, og går ikke langt unna like bra som lillebror. Det skiller 0,4 sekunder i lillebrors favør på 0-100 km/t-tiden, og toppfarten er i praksis den samme.

Det som gjør A4 så interessant er at for eksempel Volvo V50 T5 AWD og BMW 325iX er enda 50.000 kroner dyrere.

Nå kan du kanskje lure på hvordan vi endte opp med biler som 3-serie og V50 i en test av A3 Sportback, men klassen for spreke motorer og firehjulsdrift er ikke alt for stor. Særlig fordi vi mener det ikke er noen grunn til å trekke inn biler med tohjulsdrift i sammenlikningen. Dermed blir morsomme biler som Corolla T-Sport og Honda Civic R utelatt.

Konklusjon


For tiden er 200 hestekrefter det mest moderate antall du kan ha under panseret i en A3 Sportback hvis du foretrekker firehjulsdrift. Og denne kombinasjonen gir masse kjørglede året rundt. Er du bare på jakt etter effekten tror vi den billigere VW Golf GTI er et bedre valg.

Subaruen er kun et fornuftig valg hvis sportslighet og rallyaktige kjøreegenskaper står høyt og alene på ønskelisten. Den kanskje største konkurrenten kommer fra egne rekker, mange vil nok legge på bordet de pengene som skal til for å ende opp med en A4.

Store bilder av A3 Sportback 2.0 T FSI quattro

Mer om plass og komfort finner du i denne testen

Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder