Konklusjon og konkurrenter

Trofaste DinSide-lesere vil vite at vi anser nye Skoda Octavia som et av mellomklassens beste kjøp. Men hvilken motor skal du velge?


Sist gang vi testet Octavia skrev vi at nye Octavia er blitt stor nok til å kunne sammenlignes med biler som Citroën C5, Ford Mondeo, Mazda 6, Nissan Primera, Opel Vectra, Peugeot 407, Renault Laguna, Toyota Avensis og Volkswagen Passat. Octavia kan også by på høyere opplevd kvalitet enn mange av disse.

Uvanlig mye utstyr

Samtidig er Octavia-prisene gode - og blir bedre jo høyere utstyrsnivå du velger. For eksempel koster den topputstyrte Octavia 1.6 Laurin & Klement 258.000 kroner. Denne bilen kan skilte med godsaker som navigasjon, delskinnseter, xenon-lykter, parkeringssensorer foran og bak, 12 høyttalere og fartsholder. To-soners elektronisk klimaanlegg, regnsensor, aluminiumsfelger, automatisk avblendbart bakspeil og integrert radio følger også med på kjøpet, i likhet med en avansert kjørecomputer, 6 kollisjonsputer, ESP, aktive hodestøtter, elektriske vindusheiser rund baut med mer.

Til sammenligning må du ut med 248.000 kroner for den langt svakere utstyrte kombiutgaven av Toyota Avensis Business.

Ikke den mest prisgunstige


Også vårt testeksemplar, Octavia 2.0 TDI Elegance, gir mye bil for pengene. Denne bilen koster 312.000 kroner, noe som er en relativt lav sum, motoreffekt og utstyrsnivå tatt i betraktning. Likevel, hvis vi eksempelvis sammenligner med kombiutgaveen av Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend med 130 hestekrefter, fremstår ikke Octaviaen som spesielt gunstig. Mondeoen, som riktignok er noe svakere utstyrt, koster 318.000 kroner - bare 6.000 kroner mer enn Octaviaen. Med tanke på at Mondeo er en større bil, er ikke denne prisfordelen spesielt stor.

Velg 1.9 TDI

Vi mener derfor at Octavia 1.9 TDI er den mest interessant Octavia-varianten for den som ønsker dieselmotor. Riktignok mangler den 35 hestekrefter og 70 newtonmeter. Bilen bruker også 2,2 sekunder mer på øvelsen 0 til 100.


Til gjengjeld koster denne bilen 274.000 kroner - 38.000 kroner mindre enn storebror. Og etter vårt syn er det overhodet ikke noe problem å leve med den noe svakere 1,9-literen. Denne gjør en svært god jobb, ikke minst i kombinasjon med Volkswagen-konsernets fantastiske DSG-kasse. Ved å legge til rundt 17.000 kroner kan man unne seg denne høyteknologiske oppfinnelsen, som i praksis oppleves som verdens raskeste automatgirkasse. Prisen kommer da opp i 291.000 kroner, men fortsatt sparer man 21.000 kroner sammenlignet med 2.0 TDI.

Disse 21.000 kronene kan man bruke til å avansere til topputstyrsnivået Laurin og Klement, som koster omlag 23.000 kroner. Da er vi oppe i 314.000 kroner, noe som selvsagt er mye penger. Likevel, dette er bare 2.000 kroner mer enn det du må betale for en langt svakere utstyrt Octavia 2.0 TDI med manuell girkasse.

  • Du finner mer informasjon om Octavia 2.0 TDI Elegance her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet Octavia. Full test av Octavia 1.9 TDI med DSG-kasse finner du her.
  • Her finner du mer Skoda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder