Konklusjon og konkurrenter

Hvis du er på jakt etter en bil som klarer "alt", er dette et godt alternativ. Den har enormt med plass, går som en drøm i skogen og har gode nok veiegenskaper.


Denne klassen med biler er en blandet forsamling, men det som kan sies helt sikkert at det i hvertfall finnes noe for enhver smak. Her er det både syvsetere, bensin og dieselvarianter, gate- og terrengvogner.

Japanerne

Patrol, Pathfinder, Land Cruiser og Pajero er et fint følge med biler som i Norge er aktuelle som varebil klasse 2. Det skyldes selvsagt at de faktisk oppfyller varebilkravene og at de som personbiler koster nesten det samme som premiummerkene. Derfor har det blitt til at kundene i hovedsak har valgt premiummerkene istedet for japanerne. Discovery er også kraftig konkurrent til japanerne siden den også selges som varebil klasse 2.

Premium

Range Rover er nok en av de sterkeste konkurrentene til Discovery. Den er mer luksuriøs, men er utstyrt med motorer med lavere ytelsestall og koster mer. Likevel tror vi Range Rover fortsatt vil ha sin trofaste tilhengerskare. Range Rover Sport kommer til våren og en del X5- og Cayenne-kunder vil nok sikle på denne. Volkswagen Touareg 2.5 TDI har ytelser som ligner på Discovery, endel terrengegenskaper og koster mindre. Den har heller ikke mulighet for syv seter. Touareg blir tilgjengelig med en ny V6 dieselmotor fra april. Mercedes M-klasse kommer som nye modell i år. Alle om som vurderer ny M-klasse bør vente til den nye er på plass. Den kommer i to varianter hvorav en er mer terrengtilpasset. M-klasse kommer også med to nye V6 dieselmotorer.

De minst terrengtilpassede bilene er BMW X5 og Volvo XC90. Likevel selges disse modellene i mengder. Det kan være det endelige beviset på at det ikke spiller noe rolle hvor mange lavgirserier og differensialsperrer byjeepene har. De er populære bare på grunn av høyden og firehjulsdriften. XC90 har også mulighet for 7 seter.

Porsche Cayenne og Lexus RX300 kommer litt i en egen kategori siden de ikke leveres med dieselmotor.

Konklusjon

Når det gjelder sitteplasser kan Land Cruiser hevde seg med hele 8 sitteplasser, Nissan Patrol og Mitsubishi Pajero kan leveres med 7. Discovery er kulere enn disse bilene, men selv om vi ikke vet så mye kvaliteten på ny Discovery er kvalitet et godt argument for japansk. Alle disse japanerne kan også kjøres i skogen. Hvis vi dropper sitteplassbehovet og holder oss til terrengegenskaper står vi igjen med Touareg 2.5 TDI. Dette er et godt alternativ også for de som ser på veimodellene X5 og Volvo XC90. Vi synes Discovery gir deg mye varer for pengene og i motsetning til japanerne får du også V6-motor i stedet for rekkefirer. Støynivå og komfort i Discovery er her overlegen. I forhold til tyskerne må du avgi litt kjøreegenskaper og ytelser. Det er det ingen tvil om, men vi synes likevel Discovery er et sterkt kort i SUV- terreng- flerbruksbilklassen.

Store firehjulstrekkere
 Effekt (hk)Dreiemoment (Nm)Pris
Land Rover Discovery190440860 400
Volvo XC90163340767 900
Volkswagen Touareg 2.5 TDI174400739 720
Toyota Land Cruiser163343752 500
Nissa Patrol 3.0 TDI160354753 500
Nissan Pathfinder 2.5 DCI174403703 600
Mitsubishi Pajero 3.2 Intense161373719 900
Land Rover Range Rover 3.0 TD6177390969 000
BMW X5 3.0D218500855 000
Noen av bilene finnes til lavere priser med lavere utstyrsnivå.


Her finner du tekniske data på ny Discovery.

Her finner du store bilder av bilen.