Konklusjon og konkurrenter

Audi A4 Avant er uten tvil blant de beste alternativene for deg som er på jakt etter en liten mellomklasse-stasjonsvogn i premiumsegmentet. Den største utfordreren heter Volvo V50.


Audi A4 starter på 290.000 kroner. For denne summen blir man eier av en sedan med 1,6-liters bensinmotor. Stasjonsvognen, den såkalte Avant, er rundt 16.000 kroner dyrere og har dermed en startpris på 306.000 kroner.

Høyt utstyrsnivå

Vårt testeksemplar, en Avant 2.0 TDI, koster 395.000 kroner. Denne summen inkluderer utstyr som elektronisk stabilitetsprogram (ESP), elektronisk klimaanlegg med to soner, integrert radio og CD-spiller, en omfattende kjørecomputer og aluminiumsfelger. Standardutstyret omfatter også seks kollisjonsputer, dybdejusterbart ratt og elektriske vindusheiser i fordørene. Dermed vil de fleste kun savne elektriske vindusheiser i bakdørene, som merkelig nok er ekstrautstyr.

BMW 320d Touring


En av de mest opplagte A4-konkurrentene heter BMW 3-serie. BMW 320d Touring (150 hk) koster 398.000 kroner, bare noen få tusenlapper mer enn A4. Som mange DinSide-lesere vil vite, er imidlertid en ny 3-serie på vei. Den nye sedanen er på plass allerede i mars, mens stasjonsvognen er ventet i september. Vi anbefaler aldri utgående modeller og mener at det må et saftig prisavslag til før man velger utgående 3-serie fremfor den ansiktsløftede A4.

Mercedes-Benz C 200/220 CDI


Den andre opplagte hovedkonkurrenten heter Mercedes-Benz C-klasse. Problemet med denne bilen er at den er så mye dyrere enn A4. Selv en C 200 CDI (122 hk) koster 418.000 kroner. Dette er riktignok en velutstyrt bil, men har en mye svakere motor enn A4 2.0 TDI. Neste alternativ, C 220 CDI (150 hk), koster hele 457.000 kroner. Denne bilen kan skilte med 2,2-liters motor, 340 Nm og mye utstyr, men er etter vårt syn ikke verdt 62.000 kroner mer enn en A4 2.0 TDI.

Volvo V50 2.0 D


Den nyeste og mest interessante konkurrenten blir derfor Volvo V50 2.0 D. Volvo-motoren er en fin common rail-motor som yter 136 hestekrefter og 320 Nm - ganske nøyaktig det samme som A4 2.0 TDI-motoren. Denne bilen koster 347.000 kroner - hele 48.000 kroner mindre enn Audien.

Nå er riktignok grunnversjonen av V50 2.0 D svakere utstyrt enn A4. For eksempel mangler bilen elektronisk styring av klimaanlegget og lettmetallfelger. Men - ved å avansere til utstyrsnivå Kinetic kommer dette utstyret på plass, i tillegg til fartsholder. Prisen stiger riktignok til 371.000 kroner, men V50en er fortsatt betydelig rimeligere enn A4.

Det må nevnes at V50 er 451 centimeter lang, syv centimeter kortere enn A4. Likevel, med slike priser blir V50 en farlig A4-konkurrent.

Audi A4 1.9 TDI


Vi nevner også at A4 er tilgjengelig med en 1,9-liters dieselmotor som yter 115 hestekrefter. Med denne motoren under panseret synker prisen til 357.000 kroner, en besparelse på 38.000 kroner sammenlignet med 2,0-literen. A4 1.9 TDI leveres riktignok med femtrinns girkasse, men utstyrsnivået er ellers det samme som i storebror.

Problemet for 1.9 TDI, er at Volvo V50 nylig har blitt tilgjengelig med en 1,6-liters dieselmotor (110 hk). V50 1.6 D koster bare 289.000 kroner i grunnversjon, 313.000 som Kinetic.

Konklusjon


Den ansiktsløftede A4 er en fin bil og 2.0 TDI er en fin motor. Kjøreegenskapene er gode og selv om bilen ikke er like komfortabel som det den var, er A4 fortsatt mer komfortabel enn ordinære mellomklassebiler. Vi har ikke noen problemer med å anbefale A4 2.0 TDI, men ville ikke ha kjøpt denne bilen uten først å ha tatt en prøvetur med en Volvo V50.

  • Du finner mer informasjon om Audi A4 2.0 TDI her.
  • Du finner mer generell informasjon om ansiktsløftingen her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet A4 stasjonsvogn. Full test av Audi A4 Avant 2.0 Multitronic finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder