Konklusjon og konkurrenter

Cadillac SRX har overbevist på mange måter, men når vi samtidig skal holde et øye på prisen blir bilen mindre overbevisende.


Billigste SRX, 3,2 V6 Elegance, koster 849.500 kroner, og det er uten dempersystemet som muligens er årsaken til de fine kjøreegenskapene, og også uten den tredje seteraden. Vår testbil var en SRX 3,2 V6 Sport Luxury som starter på 897.500 kroner som femseter, og som koster 910.400 kroner som syvseter. I tillegg hadde testbilen nok ekstrautstyr til at prisen vil ende svært nær en million kroner.

Storebroren, SRX 4,6 V8 Sport, varter opp med 325 hestekrefter og en pris som starter på 1.147.900 kroner.

En som likner mest

Vi mener Volvos USA-tilpassede XC90 er den bilen som likner mest på SRX. XC90 gjør det godt også på det europeiske markedet, og det er klart at den store SUV-trenden er litt på hell. Kundene vil heller ha biler som med høy komfort kombinerer SUVens romslighet med flerbruksbilens praktiske indre. Og XC90 er på samme måte som SRX en bil som har svært lite i terrenget å gjøre.

Den XC90-modellen som best kan sammenliknes med vår SRX er T6-modellen. Den har høyere startpris med 922.000 kroner, og vil trenge like mye ekstrautstyr som SRX. Dermed har Volvoen ingen prisfordel. Den 2,9-liters T6-motoren er en rekkesekser med to turboer som leverer 272 hestekrefter og 380 Nm ved 1.800 o/min. SRXen har en bedre girkasse enn den litt gammelmodige firetrinnsgirkassen som sitter i XC90 med T6-motoren. Girkassen og den høyere vekten gjør at XC90 nok vil oppleves som mindre sprek enn SRX til tross for overtaket i motorkraft.

En klar fordel for XC90 er at den kan leveres med mindre motorer for de som ikke er like avhengig av hestekrefter. En dieselutgave er tilgjengelig fra 660.000 kroner (163 hk), og den minste bensinutgaven starter på 695.000 kroner (210 hk).

SUVene

En bil så dyr som Cadillac SRX får tøffe konkurrenter, og for de som ikke trenger syv seter vil Porsche Cayenne V6 som starter på 950.000 kroner og Volkswagen Touareg V6 som starter på 818.000 kroner være like sportslige men kanskje ikke like komfortable alternativer.

Trenger du terrengegenskaper og syv seter er det kun Toyota Land Cruiser 4,0 GX som stiller med sekssylindret bensinmotor med liknende effekt som SRX. For 896.000 kroner får du en bil som klart har noe utenfor veien å bestille, men som ikke kan varte opp med samme komfort og kjøreegenskaper. Den nye Land Rover Discovery har også mulighet for en tredje seterad, men kommer kun med V8-bensinmotor som blir for dyr, eller en dieselmotor.

Konklusjon


Selv om vi er imponert over den nye crossover-bilen fra Cadillac mener vi prislappen er for drøy. Selv om Volvo XC90 koster det samme oppleves det som en mer gjennomført bil som forsvarer prislappen på en bedre måte.

I forhold til de mer rene SUVene har SRX en komfortfordel, men heller ikke målt mot de konkurrentene virker prislappen rimelig.

Store bilder av Cadillac SRX