Konklusjon og konkurrenter

Citroën C4 VTS er en spesiell, innovativ, uvanlig velutstyrt og friskt motorisert bil. Den som er på jakt etter fart og spenning får imidlertid langt mer valuta for pengene hos andre produsenter.


C4 VTS koster 360.000 kroner. Dette er etter vårt syn en stiv pris. Riktignok er bilen meget godt utstyrt. Men verken motor eller kjøreegenskaper holder følge med beste i klassen. For eksempel koster en Golf GTI 368.000 kroner, bare 8.000 kroner mer. Med tanke på at denne bilen kan by på 200 ekte hestekrefter, rå kjøreegenskaper og et fint interiør, fremstår VTS som dyr, det høye utstyrsnivået til tross. Golf klarer 0 til 100 på 7,2 sekunder, 1,1 sekunder raskere enn VTS.

Astra 2.0T Sport

VTS fremstår også som stivt priset hvis vi sammenligner med Opel Astra 2.0T Sport (8,2 sekunder), som kan skilte med elektronisk styrte støtdempere og 200 hestekrefter. Denne bilen koster 362.000 kroner.

Corolla T-Sport og Leon 1.8 20VT


Enda verre blir det hvis vi sammenligner med Corolla 1.8 T-Sport (8,4). Denne bilen, som har en 192-hesters motor, koster 344.000 kroner. For ikke å snakke om Seat Leon 1.8 20VT Sport (7,7), som kan skilte med 180 hestekrefter og koster 318.000 kroner.

Hvis man er ute etter mest mulig fart og kjøreegenskaper for pengene, fremstår C4 VTS dermed som et dårlig kjøp.

Innovativt alternativ


C4 Coupé 2.0i VTS blir dermed først og fremst en bil for dem som mener at bilens design, innovative løsninger og fristende utstyrsnivå er viktigere enn sportslige egenskaper - og som er villige til å betale 360.000 kroner for dette.

Velg 1.6 HDi VTR Pack

Er du blant dem? Da skal vi gi deg et godt tips. Vi mener nemlig du gjør du et langt bedre kjøp om du velger Citroën C4 Coupé 1.6 HDi VTR Pack. Dieselmotoren i denne bilen leverer ikke mer enn 110 hestekrefter. Til gjengjeld produserer den 240 Nm ved 1.750 omdreininger - 38 Nm mer enn VTS. Og det beste av alt - bilen koster 273.000 kroner.

60.000 kroner spart


VTR Pack mangler riktignok alctantara-seter, ESP, parkeringssensorer og svingbare frontlykter. Men dette kan bli ditt hvis du er villig til å legge på 30.000 kroner. Da er vi kommet opp i drøye 300.000 kroner, men har fortsatt spart 60.000 kroner i forhold til VTS-motoren, som er svakere ved lave turtall, langt dyrere i drift og dyrere å forsikre.

Så kan du jo bruke deler av de 60.000 kronene du har spart på en tur til hovedstaden i Citroën C4s hjemland.

  • Du finner mer informasjon om Citroën C4 2.0i VTS her.
  • Store bilder finner du her.
  • Les vår C4 lanseringsartikkel her.
  • Her finner du mer Citroën-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder