Konklusjon og konkurrenter

Honda CR-V med dieselmotor koster mest i klassen, men kort sagt er det den bilen vi ville valgt selv.


Honda er litt alene med denne kraftige motoriseringen. Hyundai Tucson, Kia Sportage, Toyota Rav4, Land Rover Freelander og Suzuki XL7 mangler effekt. Disse er motorisert med det absolutte minimum du trenger. Bilene koster da rundt 350.000 kroner. Prismessig har disse bilene en fordel og Kia, Hyundai (Tucson og Santa Fe) og Land Rover kan også leveres med kombinasjonen dieselmotor og automatgir. Dette er nærmest en sensasjon i denne prisklassen. Mitsubishi Outlander og Subaru Forester er ikke nevnt siden de ikke leveres med dieselmotor.

Valget

Alle disse bilene leverer det du betaler for, men Honda leverer mer og oppveier prisforskjellen. Nissan X-Trail, som er den eneste konkurrenten som kan leveres med en dieselmotor med tilnærmet samme effekt, koster også omtrent det samme som CR-V. Den koster pluss/minus 400.000 kroner avhengig om du skal ha Sport eller Elegance-pakke. Nissan X-Trail har mindre plass, svakere komfort og dårligere kjøreegenskaper. Ytelsene er også svakere enn hos Honda. Derfor blir ikke valget så vanskelig.

Konklusjon

Honda har hengt litt etter på salgsstastistikken på grunn av dieselmotormangelen. Selv med høy pris kan dette utjevne seg litt nå. Honda CR-V med dieselmotor er en tøff bil som klarer de oppgavene den er ment for. Hvis ytelser, forbruk, kjøreegenskaper, plass og komfort er viktig, er Honda valget. Hvis budsjettet ikke strekker seg til drøye 400.000 kroner, eller du må ha automatgir eller et mer røft firehjulsdriftsystem, da først kommer konkurrentene inn i bildet.

Du finner mer informasjon om Honda CR-V 2.2 Cdti her.
Store bilder finner du her.

Her finner du mer Honda-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder