Konklusjon og konkurrenter

Rundt 300.000 kroner er det mange fine mellomklasse-sedaner, og hver og en av de vil merke at den nye Passaten har meldt seg på.


De merker det i og for seg nå også, utgående modell har ved hjelp av utstyrsoppgraderinger fortsatt å selge godt. Det er ikke spesiellt dristig å mene at den nye Passaten vil selge godt, og kankje heller ikke så dristig å tro at den vil toppe salgstatistikken.

Litt mer dristig er det å utrope den til klassens mest attraktive uten å ha kjørt den i direkte sammenlikning med gode biler som Toyota Avensis og Opel Vectra, men som vi ser det nå er det nødvendig å prøvekjøre Passat før man kjøper bil i mellomklassen.

Ikke billig

Det at Passaten er riktig priset betyr på ingen måte at den er billig. Ingen av bilene det selges mye av i denne klassen har som kjennetegn at de er spesielt prisgunstig. Men Passaten vi har kjørt denne gangen, 1,9 TDI Comfortline til 307.000 kroner, blir med hjelp av to utstyrspakker, Komfortpakke og Lys- og siktpakke (tilsammen 9.450 kroner), den mest velutstyrte og prisgunstige av de nærmeste konkurrentene.

Konkurrenten Passat vil knive mest med er Toyota Avensis. En velutstyrt Avensis 2.0 D-4D Sol koster 317.000 kroner. Den er sprekere enn Passaten fordi 2-literen yter 116 hestekrefter og 280 Nm ved 2.000 o/min. De 11 hestekreftene sørger for at 0-100 km/t går på 11,2-sekunder, Passaten trenger 12,4.

Også Opel Vectra er på banen med en 1,9-liters dieselmotor til 300.000 kroner, men det må legges på litt ekstrautstyr for at den skal bli like godt utstyrt som Passat og Avensis. Den er like sprek som Avensisen med en motor som yter 120 hestekrefter og 285 Nm ved 1.900 o/min.

Av de som har vært med en stund er det Ford Mondeo 2.0 TDCI, den koster 298.000 kroner med utstyrsnivå Trend, som ligger nærmest. 115 hestekrefter og 280 Nm er nok til at Mondeoen blir den sprekeste i dette selskapet med 0-100 km/t-tid på 10,8 sekunder. Også Mondeoen trenger litt ekstrautstyr for å bli like attraktiv som Avensis og Passat.

Det er også rimelig å ta med Peugeot 407 SR 1.6 HDI, som koster 301.000 kroner, selv om den lille motoren gjør at den blir hengende litt etter. 109 hestekrefter og 240 Nm ved 1.750 o/min medfører blant annet at 0-100 km/t går på 13,1 sekunder.

Av disse fem bilene er Mondeo klart den lengste med Passat og 407 på delt andreplass. Passaten skiller seg ut med stort bagasjerom, 45 liter større enn Avensis som er nest størst. Femtrinns girkasse er det vanligste, men Mondeoen og Vectraen har seksstrinns. Forbruket er også veldig likt på disse bilene, men det er Passaten som er aller mest nøysom.

Konklusjon


Vi hadde valgt Passaten hvis vi skulle kjøpe dieselbil i mellomklassen til rundt 320.000 kroner, og også når vi ser på andre utstyrsnivåer og motoralternativer virker Passaten attraktiv. Den nye Passaten virker utviklet med svært sikker sans, og på samme måte som lillebror Golf en bil som preges av fraværet av direkte svake sider.

Store bilder av Volkswagen Passat