Konklusjon og konkurrenter

Volvo har valgt en enklere type SUV en mange av konkurrentene, men det trenger nødvendigvis ikke å være feil. Som nevnt i innledningen går salget meget godt og alt tyder på Volvo XC90 har et produkt markedet vil ha.


De fleste store SUV-bilene på markedet har avanserte, tunge firehjulsdriftsystemer med reduksjonsgir, differensialsperrer og understell som kan jekkes opp og ned takket være luftfjæring. Volvo XC90 V8 har ingenting av dette, men likvel selges bilen i store mengder verden over. Også i Norge dominerer XC90 salgsstatstikkene med sin store SUV. Vi tør påstå at de fleste kundene på SUV i premiumsegmentet vil ha bilene fordi de er høye og tøffe. De ekstreme egenskapene til mange av disse bilene ligger nok ikke så langt fremme i bevistheten til kundene. Firehjulsdrift er derimot et greit argument som mange vet å sette pris på, men man trenger ikke å kjøpe en bil til over en million kroner bare på grunn av det.

Konkurrenter

Volvo XC90 V8 har en mengde ekslusive konkurrenter å seg på. Av de som eksisterer nå er det Cadillac SRX 4.6 og BMW X5 4.4 som utstyrsmessig og teknisk ligger nærmest XC90. De har blant annet ikke terrengutstyr. Cadillac og Volvo har også syv sitteplasser. BMW X5 med 4,4-liters V8 motor og 320 hestekrefter koster 1.209.000 kroner. Cadillac SRX 4.6 koster 1.147.900 kroner med 325 hestekrefter. Hvis man beveger seg over på Volkswagen Touareg 4.2, har den en V8-motor med 310 hestekrefter. Her får du også terrengutstyr og prisen for denne starter på 1.163.590 kroner. Porsche Cayenne S er også en bil som en del vil ha, og siden Porsche ikke finnes med dieselmotor, er Cayenne med bensinmotor fullt gangbar vare. Cayenne S har terrengutstyr og 340 hestekrefter og koster mest i dette V8-selskapet med en pris på 1.350.000 kroner. Land Rover Discovery V8 har både terrengegenskaper og syv sitteplasser. Prisen på denne er 1.203.500 kroner. Det er også en del tøffe biler på vei i klassen. Range Rover Sport 4.4 og Mercedes M-klasse har vi kjørt i utlandet og disse er på plass i Norge i løpet av våren. Mot slutten av året kommer også Audi Q7. Disse tre siste blir også levert med V8-motorer og terrengegenskaper.

Konklusjon

Trenger man syv sitteplasser blir det enkelt. Da blir valget Volvo XC90. Trenger man i tillegg terrengegenskaper må man over på Discovery. Hvis fem sitteplasser er nok er det en hel rekke å velge i blant og priseforskjellene på bilene er i denne sammenhengen veldig liten. De ligger på rundt 1,2 millioner.

Volvoen er svært komfortabel, den er god på veien, har masse krefter og syv sitteplasser. Trenger man ikke terrengfunksjoner og evne til å trekke de største tilhengerne er den suveren. For tøffere oppgaver må tyskere og engelskmenn ta over, og følg for all del med på nyhetene som kommer utover året.

Tekniske data på XC90 V8 finner du her.

Store bilder av XC90 V8 finner du her.

Her finner du mer Volvo-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder