Konklusjon og konkurrenter

BMW får palmen for motorteknologi og kjøreegenskaper. Når det gjelder komfort og finish er konkurrentene til tider mer overbevisende.


På dette nivået eksisterer det i dag bare to seriøse konkurrenter, Audi og Mercedes-Benz. Denne tyske trioen parkerer alle når det kommer til ultra-sterke dieselmotorer i premium-innpakning.

816.000+256.000=1.072.000

BMW 535d Touring koster fra 816.000 kroner. Da er sekstrinns automatgir med mulighet for manuelt girskift inkludert. Det samme er elektronisk klimaanlegg og fartsholder. For å få utnyttet bilens potensiale fullt ut er systemene Aktiv Front Steering og Dynamic Drive å anbefale, men det koster nesten 40.000 kroner ekstra. Testbilen var fullspekket med luksuriøst utstyr og i stor grad unnværlig ekstrautstyr som panoramasoltak i glass (18.200 kroner), navigasjonssystem (24.400 kroner), TV-funksjon (11.400 kroner) og head-up display (kjøreinformasjon projisert på frontruten) til 14.800 kroner. En del utstyr kunne vært standard i denne prisklassen. Totalt koster ekstrautstyret på den bilen vi hadde til rådighet 256.000 kroner, hvilket medfører at man må bla opp den nette sum av 1.072.000 kroner for hele herligheten.

Vindusprojisert kjøreinformasjon Vis mer


Ingen over, ingen ved siden... ennå

Mercedes har en dieselmotor som på papiret nærmer seg BMW-maskinen. Den sitter i Mercedes E 400 CDI og yter 260 hestekrefter og 560 newtonmeter (samme som maksimalt dreiemoment på 535d) ved 1.700 omdreininger. Nå finner vi ikke denne modellen som stasjonsvogn i Mercedes' norske katalog. Heftigste diesel i en E-klasse stasjonsvogn finner vi i 320 CDI som har katalogpris 795.800 kroner med femtrinns automatgirkasse.

Audis forslag er nye A6 Avant, som på mange måter er en sterk utfordrer til BMWs 5-serie. Men den når heller ikke opp når det gjelder diesel-krefter, med sin 3,0 V6 TDI som yter 225 hester. I tiptronic-utgave koster den 716.900 kroner, og da er Quattro-firehjulsdrift inkludert.

Enkelte litt skuffende finish-detaljer på BMWen gjør at vi vel føler at Mercedes og Audi ligger et lite hakk over i kvalitetsfølelse.

Mercedes truer

Og: Mercedes forbereder et kraftig motangrep. Til høsten vil en ny E 420 CDI komme på markedet med en V8-motor som skal yte 314 hestekrefter og hele 730 newtonmeter. Vi vet ikke i skrivende stund om den vil bli tilgjengelig i stasjonsvognformat her i landet. Uansett vil denne motoren og høyere vekt sannsynligvis bidra til å gjøre Mercedesen adskillig dyrere enn BMWen.

Konklusjon

Kampen om kronen blant høy-ytelses dieselprodusenter vil nok fortsette i overskuelig fremtid, men til nå er det BMW som ligger først med avansert teknologi som holder 535d et godt stykke foran konkurrentene.

  • Her finner du vår oversikt over pris, utstyr og ytelser.
  • Vi har tidligere beskrevet plass og komfort i 5-serie stasjonsvogn. Dette er en lenke dit..