Konklusjon og konkurrenter

Audi A4 Cabriolet er uten tvil blant de beste kjøpene du kan gjøre om du er på jakt etter en kabriolet i premium-klassen. Quattro-utgaven har i praksis ingen konkurrenter.


Rimeligste utgave av Audi A4 Cabriolet er 1.8T, som koster 453.000 kroner. Utstyrsnivået er godkjent, blant annet følger tosoners elektronisk klimaanlegg, ESP og integrert radio med på kjøpet. Standardutstyret omfatter også 16-toms aluminiumsfelger, en avansert kjørecomputer, tåkelykter og fire elektriske vindusheiser, hvorav de fremre har ett-trykk-funksjon begge veier.

MB CLK Cab. 200 Kompressor: 573.000 kr

Prisen, 453.000 kroner, står seg godt sammenlignet med konkurrentenes priser. Mercedes-Benz CLK Cabriolet 200 Kompressor, som tilfeldigvis også har en 163-hesters motor, koster hele 573.000 kroner. Mercedesen er riktignok noe større og bedre utstyrt enn Audien. I tillegg er den en enda mer komfortabel bil. Vi mener likevel ikke den er verdt 120.000 kroner mer enn Audi A4 Cabriolet.

BMW 320Ci Cab.: 489.000 kr

BMWs rimeligste alternativ heter BMW 318Ci Cabriolet og koster 425.000 kroner. Denne bilen, som har en ordinær 2,0-liters 150-hester under panseret, blir imidlertid i svakeste laget sammenlignet med A4 1.8T. Det vil derfor være mer naturlig å sammenligne med BMW 320Ci Cabriolet, som koster 489.000 kroner - 36.000 kroner mer enn Audien. Denne bilen har en herlig 2,2-liters rekkesekser med 170 hestekrefter under panseret, men har et stort problem - den er gammel. Sedan-utgaven av nye 3-serie er allerede introdusert, og det er derfor bare et tidsspørsmål før også kabrioleten blir erstattet av en helt ny modell. Svak nybilgaranti trekker ned og kabriolet-utgaven av 3-serie har i tillegg hatt visse image-problemer. Det å kjøpe 3-serie kabriolet nå, er derfor ikke å anbefale.

Volvo C70 Cab. 2.0T: 486.000 kr


Også Volvos alternativ er betydelig dyrere enn A4. Volvo C70 Cabriolet 2.0T koster 486.000 kroner - 33.000 kroner mer enn A4 2.0T. Volvo-motoren yter i likhet med Audi- og Mercedes-Benz-motoren 163 hestekrefter. C70 er en stor og vakker kabriolet, men er gammel og har kun kort tid igjen til pensjonering. Heller ikke C70 er derfor en bil vi kan anbefale.

Saab 9-3 1.8t Cab.: 482.000 kroner

Det siste åpenbare A4-alternativet heter Saab 9-3 Cabriolet. Og nettopp denne bilen er også Audiens farligste konkurrent. 9-3 Cabriolet 1.8t med sine 150 hestekrefter starter på 450.000 kroner, ganske nøyaktig det samme som Audien. 9-3 Cabriolet er en relativt ny bil, noe større enn A4 og har et raskt tak som kan felles opp og ned i fart. For 450.000 kroner får man imidlertid bare en Linear, som har mindre utstyr enn A4. I neste utstyrsnivå, Vector, stiger prisen plutselig til 482.000 kroner.

Blant klassens beste kjøp


Audi A4 1.8T Cabriolet er en svært god bil, som attpå til fremstår som gunstig priset sammenlignet med sine konkurrenter. Det er derfor etter vårt syn ingen tvil om at denne bilen er blant de absolutt beste kjøpene i sin klasse.

Quattro: 32.000 kroner

Vårt testeksemplar var altså satt opp med firehjulsdrift, noe som øker prisen med 32.000 til 485.000 kroner. Selv med firehjulsdrift koster bilen altså ikke mer enn de fleste av sine konkurrenter. Audi er en av svært få bilprodusenter som tilbyr en firehjulsdrevet kabriolet, og i prisklassen under én million kroner, er bilen unik. Det betyr kort og godt at A4 Cabriolet 1.8T quattro i praksis ikke har noen konkurrenter. Bilen er dermed det opplagte valget for den som er på jakt etter en kabriolet med rå kjøreegenskaper også på vinterstid.

Ny front på gang


Det er imidlertid én ting det er viktig å være klar over hvis du vurderer Audi A4 Cabriolet, og det er at bilen ennå ikke har fått den nye A4-fronten. Mens sedanen og stasjonsvognen allerede har fått den nye trapes-grillen, er det fortsatt noen måneder igjen til kabriolet-utgaven kan skilte med Audis nye identitet. Det å kjøpe en ny A4 Cabriolet med dagens front, vil sannsynligvis ikke være noe lurt trekk.

Nye motorer på vei

Fordi A4 Cabriolet ikke fikk være med når de to andre skulle ansiktsløftes, har bilen heller ikke fått de nye motorene. Det betyr at A4 Cabriolet fortsatt selges med to gamle V6-motorer - 2.4 og 3.0. Disse motorene har blitt helt uinteressante etter at Audi i sammenheng med ansiktsløftingen av sedanen og stasjonsvognen lanserte en helt ny 2,4-liter og en ny direkteinnsprøytet 3,2-liter.


Disse to nye motorene vil helt sikkert også bli å finne i kabriolet-utgaven så snart denne gjennomgår sin ansiktsløfting. I likhet med de to andre karosseriversjonene vil kabrioleten sannsynligvis også få den nye 2.0T FSI-motoren. I andre land selges A4 Cabriolet også med en 2.5-liters dieselmotor. Om denne vil få selskap av flere dieselalternativer er imidlertid usikkert.

Tidspunktet for ansiktsløfting er foreløpig uklart, men vi antar at den oppfriskede versjonen vil komme i salg på sensommeren eller høsten.

Interessant kjøp

1.8T-motoren og S4-motoren vil nok imidlertid overleve ansiktsløftingen, slik de har gjort det i A4 sedan og stasjonsvogn. Med den nye fronten på plass vil A4 Cabriolet 1.8T både med og uten firehjulsdrift fremstå som svært interessante kjøp.

  • Du finner mer informasjon om Audi A4 Cabriolet 1.8T quattro her.
  • Store bilder finner du her.
  • Plass og komfort fikk behørig omtale sist gang vi testet A4 Cabriolet. Full test av Audi A4 Cabriolet 2.4 Multitronic finner du her.
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder