Konklusjon og konkurrenter

Peugeot 607 er en fornyet stor, komfortabel og lukuriøs bil, nå med både en bra og sterk V6 dieselmotor og gode kjøreegenskaper. Men de såkalte premium-merkene fortsetter å okkupere terrenget, og ikke alle blir så mye dyrere.


Den norske Peugeot-importøren forventer at bilen vil selge bedre etter ansiktsløftningen. Arne Lyslo Kristiansen, direktør i Peugeot Norge, sier: "Vi forventer en økning i salget av 607 i 2005. I 2004 solgte vi 112 stykker, en økning på 40 prosent fra 2003. Målet for i år er å selge mellom 150 og 200 biler." Kan den nye varianten hjelpe til å nå det målet tro?

607 fås fra 404.900 kroner, da i 2,0 HDi-versjon med 110 hestekrefter.

Mye penger

Peugeot 607 V6 2,7 HDi har en listepris på 634.900 kroner. Som alltid kommer frakt/leveringsomkostninger og årsavgift i tillegg. Da er blant annet automatisk klimaanlegg, fartsholder, xenonlys, regnsensor og parkeringsassistanse foran og bak inkludert. Den er med andre ord velutstyrt for basisprisen.

Testbilen var en "Titane"-versjon som koster 688.600 kroner inklusive følgende ekstrautstyr: Interiør i skinn, alarm, oppgradert Hi-Fi anlegg (JBL), navigasjon og CD-skifter, integrert mobiltelefon og metallic lakk.


I denne priskategorien og med tilsvarende motor finner man blant sedanene sterke aktører fra Audi, BMW, Jaguar og Mercedes-Benz, merker som har en ganske annen status. Peugeot har den fordelen at 607 har mer plass enn de fleste, særlig bak; også til bagasje. Derimot er bilen eldre enn sine tyske konkurrenter, selv om gradvise oppgraderinger og forbedringer som nylig er gjennomført.

Audi

Nye A6 er tilgjengelig med en 2,7 liters V6 TDI-motor som yter 180 hester. Den koster 535.400 kroner, altså 100.000 kroner mindre enn 607. Da har den riktignok 21 færre hester og mangler automatgir. Den er også mindre velutstyrt til den prisen.

Med en prislapp på 687.700, altså omtrent det samme som 607 med full utstyrspakke, får du en treliters A6 som yter 25 hester mer enn 607, og i tillegg har firehjulsdrift. Vi testet denne i juni i fjor og konkluderte med at den var meget konkurransedyktig. Den er også velutstyrt til den prisen.

Audi er sannsynligvis den sterkeste konkurrenten.

BMW

BMW har også modeller på hver side av 607s ytelsesnivå: 525d som yter 177 hestekrefter koster 560.000 kroner med automatgir. 530d koster 676.000, også med automat. Imidlertid må det i begge tilfeller plusses på en god del for å nå opp til Peugeots utstyrsnivå. BMW 5-serie er adskillig mer sportslig enn 607.

Mercedes

Dette gjelder også for Mercedes, som har høyere innstegspriser: 638.200 kroner for en E 270 CDI som yter 177 hester og 745.900 kroner for en E 320 CDI, som i nåværende utgave yter 204 hester. Mercedes blir dyrere, men er en referanse på komfort, og har sin stjerne...

Jaguar:

Jaguar, et selskap i Ford-gruppen, har utstyrt sin S-type med samme 2,7-liters motor som sitter i 607. I Jaguaren yter den 206 hester - og har på sin side begrenset dreiemomentet til 435 newtonmeter. Prisen er 671.400 kroner. Vi testet denne modellen i september i fjor.
Jaguar S sitt hovedproblem i forhold til 607 er den atskillig mer begrensede innvendige plassen - sine sammenlignbare mål til tross. Jaguar er også endra eldre enn 607.


Hva koster image?

Alt i alt er 607 med den nye motoren en komfortabel og effektiv landeveis- og motorveicruiser, velutstyrt og med gode kjøreegenskaper tross sine vel fem år på baken. Men, prislappen på V6 HDi-varianten her i landet gjør den til et alternativ til biler i luksusklassen kun for den som er sterkt motivert for å kjøre "annerledes". Image er nemlig i svært liten grad inkludert i prisen.

  • Pris, tekniske data og utstyr kan du sjekke her.
  • Store bilder av Peugeot 607 V6 HDI finner du her.