Konklusjon og konkurrenter

Audi S4 er en lekker bil med en herlig motor. Vi mener imidlertid det finnes bedre alternativer for den som kan legge en drøy million på bordet.


Audi A4 Avant starter på 306.000 kroner. S4 Avant koster nesten fire ganger så mye, nærmere bestemt 1.063.000 kroner. For denne summen blir man eier av en heftig motorisert og firehjulsdrevet mellomklassestasjonsvogn i premium-segmentet. Hva har konkurrentene å by på?

Volvo V70R: 877.000 kr

Audi S4 finnes også i sedan-utgave. Denne har langt flere konkurrenter, noe vi skal komme tilbake til. Avant-utgaven derimot, har svært få rivaler, i hvert fall hvis vi i tillegg legger inn firehjulsdrift som et kriterium. Det eneste opplagte alternativet er Volvo V70R, som koster 877.000 kroner, nesten 200.000 kroner mindre enn S4.

Nå skulle det bare mangle av V70R er rimeligere enn S4. En 2,5-liters turboladet motor som yter 300 hestekrefter er tross alt ikke det samme som en 344-hesters V8-motor. Når det er sagt, må det understrekes at V70R-motoren produserer 400 Nm, nesten like mye som S4-motoren, og at den på papiret klarer 0 til 100 på nøyaktig samme tid - 5,9 sekunder. V70R er i tillegg en større bil, noe som betyr at den fra et fornuftsmessig synspunkt er et langt bedre kjøp enn S4.

Volvo V70R aut: 898.000 kr


Problemene, sett fra Volvos synspunkt, starter når kunden vil ha automatkasse. Volvo kan tilby en femtrinns automatkasse. Problemet er at denne ikke tåler 400 Nm. Motoren i V70R automat er derfor tunet ned til 350 Nm. I tillegg stjeler automatkassen mye krefter, noe som betyr at 0 til 100-tiden øker med hele 1,8 sekunder til 7,7. Samtidig stiger prisen til 898.000 kroner. Likevel er prisforskjellen fortsatt over 150.000 kroner, noe som taler sterkt i S4s disfavør.

Om ikke lenge vil imidlertid V70R bli en enda farligere konkurrent. I august kommer V70R med en ny sektrinns automatgirkasse, som tåler 400 Nm. Med denne girkassen vil bilen klare 0 til 100 på 6,9 sekunder.

Mercedes-Benz C55 T AMG: 1.258.000 kr


Mercedes-Benz kan ikke tilby firehjulsdrift. Men hvis bakhjulsdrift er godkjent, kommer man ikke unna C55 T AMG. Under C-klasse-panseret finner vi en V8-motor som yter 367 hestekrefter og 510 Nm, noe som betyr at bilen skal klare 0 til 100 på 5,4 sekunder med automatkasse, som er standardutstyr. Stasjonsvognutgaven av den råest motoriserte C-klassen er omtrent like stor som S4. Bilens problem er at den er enda dyrere. Med en prislapp pålydende 1.258.000 kroner, er C 55 T AMG nesten 200.000 kroner dyrere enn S4. Det er den etter vårt syn ikke verdt.

BMW M3: 950.000 kroner


BMWs versting har verken firehjulsdrift eller lasterom. Hvis bagasjelokk og bakhjulsdrift er greit, dukker imidlertid BMW M3 opp på agendaen. M3 har ikke V8-motor, men kan til gjengjeld skilte med en rå 3,2-liters rekkesekser som yter 343 hestekrefter og 365 Nm. 0 til 100 skal gå unna på 5,2 sekunder, noe som begynner å minne om Porsche 911-tall. Prisen, 950.000 kroner, betyr at M3 er nesten 100.000 kroner rimeligere enn S4.

Mange outsidere

Selvsagt finnes det en hel rekke outsidere som kan vurderes med S4 som utgangspunkt. Hvis man er villig til å se gjennom fingrene med plass, kan for eksempel Nissan 350Z (799.000 kr) være et alternativ. Også Porsche 911 Carrera (1.200.000 kr) må regnes som en outsider når vi diskuterer S4-konkurrenter. For ikke å nevne de firehjulsdrevne harrybilene Subaru Impreza WRX STi og Mitsubishi Lancer Evolution 8, begge til snaut 600.000 kroner.

BMW 330iA: 664.000 kr


Vi vil imidlertid bruke mest spalteplass på en annen outsider, som etter vårt syn absolutt må vurderes - BMW 330iA. Med en 3,0-liters rekkesekser, 258 hestekrefter og 300 Nm, tilhører denne bilen på papiret ikke samme divisjon som S4. Likevel, med en 0 til 100-tid på 6,6 sekunder, et tall som ligger mye nærmere virkeligheten enn S4ens 5,9, er vi ikke så sikre på at 330iA vil bli frakjørt av S4 Avant Tiptronic fra stillestående.

Det som er minst like viktig, er at nye BMW 330iA leverer langt mer kjøreglede enn S4. Bakhjulsdriften, kombinert med en fantastisk balanse, sørger for at 330iA gir en opplevelse som trekker tankene mot fullverdige sportsbiler.

Og selv om motoren altså "mangler" to sylindre, er det ingen ting i veien med lydbildet denne rekkesekseren skaper. Også girkassen er bedre enn den vi finner i S4. Et forbruk på bare 0,90 liter per mil ved blandet kjøring er også verdt å nevne når vi vet at S4 minst bruker 1,23 liter.

Konklusjon


Kronargumentet er imidlertid å finne i innkjøpsprisen - 664.000 kroner. BMW 330iA er altså 400.000 kroner billigere enn S4 Avant Tiptronic.

Det må nevnes at BMW 330iA er svakt utstyrt og har en svak nybilgaranti. Likevel, med en så enorm besparelse, er ikke vi i tvil - vi hadde valgt BMW. Stasjonsvognutgaven kommer i september.

  • Du finner mer informasjon om Audi S4 Avant Tiptronic her.
  • Store bilder finner du her.
  • Interiør ble omtalt sist gang vi testet S4. Full test finner du her.
  • Test av BMW 330iA finner du her.
  • Andre relaterte artikler:

  • Audi: Modeller og motorer
  • BMW: Modeller og motorer
  • Mercedes-Benz: Modeller og motorer
  • Her finner du mer Audi-stoff:

  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder