Konklusjon og konkurrenter

Det er ingenting ved utstyrsnivå eller plass som gjør at B-klasse utmerker seg i forhold til konkurrentene, det er design, kjøreegenskaper og komfort som må forsvare prisforskjellen.


Og det blir mye å forsvare for B-klasse som er 40-50.000 kroner dyrere enn konkurrentene. Tar vi med fleksibilene som er syvsetere er B-klasse fortsatt rundt 25.000 kroner dyrere.

Som lillebror

På samme måte som med A-klasse mener vi at B-klasse kanskje er den mest komplette bilen i klassen, uten direkte svakheter. Den mangler riktignok en tredje seterad for å konkurrere direkte med fleksibilene, men i forhold till den stadig økende klassen av høyreiste kompaktklasse biler klarer den seg godt. Det er for eksempel ingen av de andre bilene i klassen som kan tilby en like uproblematisk overgang fra mellomklassen når det gjelder kjøreegenskaper og komfort.

Volkswagen Golf Plus

Volkswagenss mellomting mellom vanlig Golf og fleksibilen Touran heter Golf Plus. Den er høyere enn vanlig Golf, men like lang, det vil si seks centimeter kortere enn B-klasse. Golf Plus med en 1,6-liter som yter 115 hestekrefter koster 259.000 kroner i Trendline-utførelse. Den har et baksete som kan flyttes i lengderetningen, og det gjør den hakket mer fleksibel enn B-klasse.

Ford Focus C-max

Selv om Ford Focus C-max er lengre enn B-klasse (seks centimeter), er den trygt innenfor rammen av en kompaktklassebil. Den har et baksete som kan gjøres om fra treseter med moderat benplass til toseter med god benplass. En C-max med 1,8-liters som yter 120 hestekrefter koster fra 256.000 kroner.

Renalt Scenic

Den korteste av de to Scenic-variantene er omtrent like lang som B-klasse, og på samme måte som med Mercedesen kan ikke baksetene justeres i lengderetningen. De kan imidlertid taes helt ut. En Scenic ligger på 246.000 kroner med en 1,6-liter som yter 115 hestekrefter.

Outsidere

Trenger du seks eller syv seter er det fleksibilene som Volkswagen Touran, Toyota Corolla Verso og nye Opel Zafira som er best egnet. Disse bilene danner egen klasse, men på grunn av den høye prisen på B-klasse kan du også vurdere disse.

En mellomting er Honda FR-V. Med tre seter i første rad klarer bilen å tilby seks sitteplasser selv om den er omtrent like lang som B-klasse. Midtsetet stjeler imidlertid litt komfort for føreren, blant annet blir man klemt litt opp i sidevinduet. Med en 1,7-liter som serverer 125 hestekrefter koster den nye Hondaen 288.000 kroner.

Mercedes-Benz vil gjerne at B-klasse også skal sammenliknes med biler som Audi A3 Sportback. Disse er ikke direkte konkurrenter, men er vel de to i kompaktklassen som likner mest når det gjelder priser og interiørfinish.

Konklusjon


B-klasse er en bra kompaktklassebil, kanskje den beste. Den er ikke utpreget fleksibel, men tilbyr kjøreegenskaper og komfort som imponerer. Problemet er prisen, og selv om vi mener B-klasse kan stå inne for en viss prisforskjell til konkurrentene mener vi en differanse på over 40.000 kroner er for mye. Skulle valget, av andre grunner enn fleksibilitet, stå mellom A3 Sportback og B-klasse er vi mer i tvil. Audien er en mindre praktisk bil men med bedre kjøreegenskaper, og prisdifferansen på rundt 20.000 kroner i Audiens favør gjør nok den til det beste kjøpet.

Store bilder av Mercedes-Benz B 170.